OCTA polišu cenas 2017. gadā būtiski pieaugs
Tie transportlīdzekļu vadītāji, kas jau iegādājušies transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polises 2017. gadam, noteikti ir pamanījuši visai ievērojamu cenu kāpumu. Vairāki apdrošinātāji ir paziņojuši, ka OCTA polišu cenas 2017. gadā ievērojami augs un visticamāk arī turpmākajos gados nekas nemainīsies. Kāpēc OCTA polises tik strauji sadārdzinās un ar cik lielu cenu pieaugumu transportlīdzekļu vadītājiem būs jārēķinās?
OCTA polišu cenu kāpumam ir ļoti daudz iemeslu. Pirmkārt, jau cenu kāpums ir neizbēgams, zaudējumu dēļ, ko gadu no gada apdrošinātājiem rada OCTA nozare. Jau vairākus gadus OCTA nozare kopumā strādā ar vairāku miljonu eiro lieliem zaudējumiem. Par negadījumiem izmaksāto kompensāciju skaits un apjomi strauji palielinās, tāpēc, lai vismaz daļēji segtu šīs izmaksas, apdrošinātāji ir spiesti palielināt OCTA polišu cenas. Vēl sliktāku situāciju padara fakts, ka apdrošinātājiem ir jāveic iemaksas Garantijas fondā no katras pārdotās OCTA polises. Kopumā OCTA nozare apdrošinātājiem kļuvusi tik neizdevīga, ka pat ienākumi no citiem apdrošināšanas veidiem vairs knapi spēj kompensēt tās radītos zaudējumus.
Diemžēl arī ceļu satiksmes negadījumu skaists strauji pieaug un pagaidām nekas neliecina par to, ka tas varētu samazināties. Autoparks kļūst vecāks, ceļu stāvoklis sliktāks un arī braucēju kultūra uz ceļa īpaši neuzlabojas. Tas norāda tikai uz to, ka apdrošinātājiem būs jāmaksā vēl vairāk kompensāciju un, nepalielinot OCTA polišu cenas, tās vairs nebūs spējīgas maksāt.
Vēl būtisks faktors polišu cenu kāpumam ir autoservisu pakalpojumu izmaksu pieaugums un cietušo vēlme labot auto servisā, jo pateicoties likuma izmaiņām, saņemot kompensāciju naudā tiek atskaitīs PVN un darba spēka nodoklis 30% apmērā. Tā kā šie pakalpojumi paliek arvien dārgāki, ir nepieciešams izmaksāt lielākas kompensācijas cietušajiem, lai viņi varētu novērst ceļu satiksmes negadījumos radītās sekas. Līdzīgi ir arī ar medicīnas pakalpojumiem, ja cietis nevis transporta līdzeklis, bet gan persona.
Tātad, kopumā OCTA polišu cenu kāpums ir neizbēgams. Jau tagad, iegādājoties OCTA polises, auto īpašnieki izjūt vidēji 20% līdz 30% lielu cenu kāpumu, taču tiek prognozēts, ka tas turpinās augt un 2017. gadā kopumā, salīdzinot ar 2016. gadu cenu kāpums varētu sasniegt no 35% līdz pat 50%. Jāsaka gan, ka ne visi auto īpašnieki šīs cenu svārstības izjutīs vienlīdz spēcīgi. Polišu cenas, tāpat kā iepriekš, būs ļoti atšķirīgas un atšķirīgiem transporta līdzekļiem cenu kāpums var būt pavisam niecīgs, kamēr citiem var pieaugt pat vairāk kā uz pusi.
Apdrošināšanas pievērsīs arvien lielāku uzmanību klientu izvērtēšanai, lai piesaistītu pēc iespējas labākus un rentablākus klientu segmentus. Papildus Bonus-Malus riska izvērtēšanas sistēmai, apdrošinātāji ņem vērā tādus faktorus kā klienta lojalitāte apdrošinātājam, ceļu satiksmes negadījumu vēsture un braukšanas kultūra. Ja transportlīdzekļa īpašnieks iepriekš sodīts par dažādiem ceļu satiksmes pārkāpumiem, viņš tiek klasificēts kā potenciāli bīstams autovadītājs, tātad pastāv lielāka iespēja, ka viņš izraisīs kādu ceļu satiksmes negadījumu un apdrošinātājam nāksies izmaksāt kompensāciju. Lai šo risku kompensētu, potenciāli bīstamajiem autovadītājiem tiks piemērotas daudz augstākas OCTA polišu cenas. Apdrošinātāji norāda, ka atsevišķos gadījumos cenas varētu kāpt pat par vairākiem simtiem eiro.
Tāpat arī tiks ņemti vērā citi riska faktori, piemēram, transportlīdzekļa vecums un pamata lietošanas vieta. Ja transportlīdzeklis ir reģistrēts Rīgā, tad apdrošinātāji uzskata, ka tam ir lielāka iespēja nokļūt kādā ceļu satiksmes negadījumā, jo galvaspilsētā ir daudz intensīvāka satiksme. Ja auto tiek lietots piepilsētā, mazpilsētā vai lauku reģionos, tiek uzskatīts, ka tam ir daudz mazāks potenciāls izraisīt kādu ceļu satiksmes negadījumu, tāpēc šādos gadījumos OCTA polišu cenas varētu augt daudz lēnāk.
Cenu kāpums OCTA polisēm būs ļoti straujš, taču par spīti tam, vairums apdrošinātāju apgalvo, ka tas tik un tā ir nepietiekams un OCTA polišu cenas turpinās kāpt arī turpmākajos gados. Vienīgais, kas varētu apturēt OCTA cenu pieaugumu un mazināt OCTA nozares kopējos zaudējumus ir mazāks ceļu satiksmes negadījumu skaits, taču pagaidām nekas neliecina par to, ka kaut kas būtiski varētu mainīties.