Par soda punktiem
Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas būtības pamatā ir doma, ka par dažāda rakstura un smaguma ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu papildus naudas sodam tiek piešķirti arī pārkāpumu uzskaites punkti, kas var būt no 0 līdz 8 punktiem.
Pārkāpumu uzskaites punkti parasti tiek piešķirti par tādiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kas rada satiksmes negadījumu draudus, bet par tādiem formāliem pārkāpumiem kā, piemēram, dokumentu aizmiršana vai tuvo gaismu neieslēgšana diennakts gaišajā laikā uzskaites punkti netiek piešķirti. Savukārt par tādiem smagiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem kā, piemēram, transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā tiek piešķirts maksimālais pārkāpuma uzskaites punktu skaits jeb 8 punkti, kā arī bargs administratīvais sods, kas var ietvert gan naudas sodu, gan autovadītāja apliecības zaudēšanu, gan administratīvo arestu līdz 15 diennaktīm.
Pārkāpumu uzskaites punkti ir spēkā 2 gadus, sākot no to piešķiršanas brīža, bet, ja šo divu gadu laikā atkal tiek izdarīts kāds pārkāpums, kuram ir piemērojami 8 soda punkti, tie ir spēkā jau 5 gadus.
Tad, kad tiek sakrāti 4 pārkāpumu uzskaites punkti, vadītājs savā deklarētajā dzīvesvietā saņem brīdinājumu par iegūto punktu skaitu un aicinājumu turpmāk nepieļaut ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus.
Ja tiek sakrāti 8 pārkāpuma uzskaites punkti, vadītājam tiek nosūtīts rakstisks aicinājums noteiktā termiņā apmeklēt apmācības kursus, kas ietver satiksmes drošības jautājumus un drošas transportlīdzekļu vadīšanas jautājumus. Ja vadītājs šos kursus neapmeklē, tas saņem vēl papildus 2 punktus, bet, ja abi kursi tiek apmeklēti, vadītāja uzkrāto punktu skaits tiek samazināts par 2 punktiem.
Kad tiek sakrāti 12 pārkāpumu uzskaites punkti, ir jākārto īpašs teorētiskais eksāmens par ceļu satiksmes drošības jautājumiem, kā arī jāveic praktiskais eksāmens, kas ietver transportlīdzekļa vadīšanas iemaņu pārbaudi. Šos eksāmenus iespējams kārtot vairākas reizes. Ja eksāmeni tiek nokārtoti, vadītāja uzkrāto punktu skaits tiek samazināts par 2 punktiem. Ja eksāmeni netiek nokārtoti, vadītājam tiek piemēroti vēl 2 papildus punkti.
Tad, kad ir sakrāti 16 punkti vai 10 punkti, ja vadītāja stāžs ir mazāks par 2 gadiem, vadītājam tiek piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz 1 gadu. Pēc aizlieguma beigām, ja ir vēlme atjaunot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības, CSDD ir sekmīgi jānokārto kā teorētiskais, tā arī vadīšanas eksāmens. Tiem vadītājiem, kuru auto vadīšanas stāžs ir bijis mazāks par 2 gadiem, “jaunā vadītāja” statuss tiek pagarināts vēl par gadu.
Jāpiemin, ka visiem šiem kursiem un eksāmeniem ir jāpiesakās CSDD jeb Ceļu Satiksmes Drošības departamentā 2 mēnešu laikā un tie jāpabeidz 4 mēnešu laikā no aicinājuma saņemšanas brīža.
Interesanti, ka Ministru kabineta izdotajos “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos” attiecībā pret pārkāpējiem galvenokārt tiek lietots jēdziens “pienākums”, nevis “iespēja”, tāpēc pēc būtības šo soda punktu īpašniekiem obligāti būtu jāievēro viss šajos noteikumos minētais, lai punktus dzēstu. Tomēr, kā rāda pieredze, ja par kādas prasības nepildīšanu netiek piemērotas kādas bargas sankcijas, tiek pieņemts, ka tās var atstāt bez ievērības. Kā pierāda dati, apmācību kursus apmeklē vien vidēji 10% vadītāju, kuriem noteikts šāds pienākums.
Nobeigumā jāpiemin, ka pārkāpumu uzskaites punkti automātiski dzēšas, kad iestājas to noilgums. Vairākums piešķirto punktu saglabājas divus gadus no to piešķiršanas brīža, tomēr, kā jau pieminēts, ja šajā laikā tiek izdarīts 8 punktu pārkāpums, punkti dzēšas vien pēc 5 gadiem.