Vai drīzumā celsies OCTA cenas?
Tieši OCTA polišu cenas bieži vien ir galvenais kritērijs, kas nosaka transportlīdzekļu vadītāju izvēli par labu kādam no apdrošināšanas kompāniju piedāvājumiem. Tā kā OCTA polišu cenas autovadītājiem ir ļoti būtiskas, daudzus interesē jautājums, vai polišu cenas varētu tuvākajā laikā palielināties? Par nelaimi daudziem autovadītājiem, tas ir pat ļoti iespējams un to var skaidrot ar pašreizējo OCTA nozares darbību un izmaiņām likumdošanā.
OCTA nozares darbība pašlaik ir vērtējama kā diezgan kritiska. Piemēram, 2015. gadā OCTA nozare strādāja ar gandrīz 11,7 miljonu EUR lieliem zaudējumiem, tomēr tas nav nekāds jaunums, jo šāda situācija ir jau kopš 2004. gada. Pēdējos gados zaudējumi ir īpaši pieauguši, ko parāda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja jeb LTAB dati. 2013. gadā OCTA nozare strādāja ar 3,7 miljonu EUR zaudējumiem, bet 2014. gadā ar 4,5 miljonu EUR zaudējumiem.
Šos zaudējumus galvenokārt rada tieši OCTA polišu zemās cenas. Likums nosaka, ka apdrošināšanas kompānijas pašas, brīvās konkurences apstākļos, var noteikt OCTA apdrošināšanas polišu cenas, bet lielās konkurences dēļ cenu paaugstināšana var izraisīt klientu zaudēšanu, jo kā jau iepriekš tika minēts, polises cena autovadītājiem ir galvenais pakalpojuma sniedzēja izvēles kritērijs. Tas ir galvenais iemesls, kas pagaidām ir atturējis apdrošināšanas kompānijas no cenu paaugstināšanas, tomēr diez vai tās vēlēsies turpināt strādāt ar tik lieliem zaudējumiem. Visticamāk, ka visas kompānijas cenas polisēm tomēr nedaudz paaugstinās, lai vismaz nedaudz palielinātu savus ienākumus un samazinātu zaudējumus.
Nesen tika veikti arī grozījumi likumdošanā, kas saistās ar lielākām kompensāciju izmaksām par nodarītiem nemateriālajiem zaudējumiem. Tika nolemts, ka iepriekšējā kārtība, kas noteica atlīdzības apjomu par nodarītiem nemateriālajiem zaudējumiem, neatbilda Latvijas Satversmes likumdošanai, tāpēc tā tika mainīta. Likuma grozījumi nosaka, ka cietusī persona var saņemt daudz lielāku kompensāciju par nodarītiem nemateriālajiem zaudējumiem, turklāt tika atcelti izmaksājamās summas ierobežojumi. Kompensāciju lielums, pēc jaunās likumdošanas, tiek noteikts pēc vienotiem kritērijiem, tomēr tas vienalga ievērojami palielinās apdrošināšanas kompāniju izmaksas. Tā kā aug arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, visticamāk šīs lielākās kompensācijas nāksies izmaksāt diezgan bieži. Arī iepriekšējo gadu statistika, kas saistīta ar nemateriālo zaudējumu kompensāciju izmaksām, liek noprast, ka likuma grozījumi kaitēs OCTA nozarei. Jau uzreiz pēc likumu grozījumu pieņemšanas, tika ziņots, ka šīs papildus izmaksas tiks iekļautas OCTA polišu cenās, tātad vismaz šī iemesla dēļ, var apgalvot, ka cenas polisēm tiešām pieaugs.
Arī vispārēja cenu celšanās jeb inflācija noteikti ietekmēs OCTA polišu cenas. Transportlīdzekļu vadītāji paši noteikti ir ievērojuši, ka pēdējo gadu laikā, polišu cenas ik gadu mazliet ceļas. Arī šis gads visticamāk nebūs izņēmums un cena tiks paaugstināta vienkārši uz inflācijas rēķina. Šis iemesls gan cenas noteikti paaugstinās pavisam nedaudz, kā tas ir bijis arī iepriekšējos gados
Ņemot vērā visus iepriekš minētos iemeslus būtu diezgan naivi cerēt, ka cenas samazināsies vai paliks pašreizējā līmenī. To, cik ļoti, cenas celsies gan ir grūti prognozēt. No vienas puses apdrošināšanas kompānijām ir nopietni iemesli, lai ievērojami celtu cenas, tomēr jāsaprot arī, ka OCTA polises iegāde ir obligāta, līdz ar to polisei vajadzētu būt pieejami lielākajai sabiedrības daļai. Vēl situāciju nedaudz uzlabo konkurence, kas joprojām saglabāsies ļoti augsta un neļauj strauji celt cenas.