Akumulatora iegāde un uzturēšana
Ziemā, kā zināms, akumulators tiek pakļauts lielākai slodzei nekā gada siltajā sezonā, tāpēc ir tikai loģiski, ka tieši šajā laikā rodas arī vairāk problēmu, kas skar automobiļa elektroenerģijas krātuvi, līdz ar to nereti vienīgais risinājums, kā šīs problēmas atrisināt, ir nomainīt veco akumulatoru pret jaunu. Bet kā to veiksmīgi izdarīt un kā rīkoties turpmāk, lai jaunā akumulatora mūžs būtu maksimāli garš? Turpinājumā iepazīstieties ar speciālistu sniegtiem padomiem, kā iegādāties akumulatoru un kā to kopt.
Izvēloties jaunu akumulatoru, noteikti vajadzētu izmērīt akumulatora baterijas spriegumu, kam vajadzētu būt vismaz 12,5 voltu apmērā, palaišanas strāvu, elektrolīta līmeni virs plāksnēm, ja vien tas ir fiziski iespējams, kā arī tā blīvumu, kuram vajadzētu būt vismaz 1,28 g/cm3 apmērā. Kā rāda pieredze, vairākumā gadījumā elektrolīta blīvumu nav iespējams pārbaudīt, jo tie akumulatori, kas šobrīd ir pieejami tirgū, ir pilnīgi hermētiski, veidoti no rūpnīcā uzpildītām bateriju sekcijām. Toties izmērīt auto baterijas tilpumu gan nav sarežģīti, tomēr tam ir nepieciešamas speciālas ierīces, tāpēc tas ir pa spēkam tikai transporta uzņēmumu speciālistiem. Pārējiem autovadītājiem nākas uzticēties pārdevēju godaprātam un ražotāju profesionālismam. Laboratorijā pārbaudot četru atšķirīgu ražotāju akumulatoru parametrus, tika noskaidrots, ka tie visi, kaut gan ar niecīgu neprecizitāti, bet atbilst tiem parametriem, ko norādījuši ražotāji. Kā pierāda vairāki pētījumi, akumulatora izvēlē nav nozīmes tam, ar kāda ražotāja logotipu tas ir apzīmēts, jo nekādas būtiskas atšķirības dažādu ražotāju akumulatoru darbībā nav novērojamas. Vairākums autovadītāju nemaz nezina, ka liela daļa atšķirīgu preču zīmju akumulatoru tiek ražoti vienā un tajā pašā rūpnīcā, pielietojot identiskas tehnoloģijas un izmantojot vienādus izejmateriālus. Piemēram, tādu ražotāju kā “Varta”, “Bosch” un “AD” akumulatori tiek ražoti vienā rūpnīcā, bet to cenas un pārdevēja sniegtā garantija ievērojami atšķiras. Piemēram, “AD” ražotajiem akumulatoriem tiek dota 3 gadu garantija, atšķirībā no citiem akumulatoriem, kuriem tiek dota 2 gadu garantija.
Jāuzsver, ka ir liela nozīme tam, kā un kāds akumulators ir uzstādīts automobiļa elektrosistēmā, proti, kvalitatīva un jauna auto baterija, sākot darboties ģeneratoram, vienmēr sasniedz ražotāja noteikto palaišanas strāvu, pat tad, ka sākumā ir fiksēts nedaudz mazāks strāvas stiprums, savukārt, ja automašīnā tiek uzstādīts lielāka tilpuma akumulators nekā paredzēts, ģenerators nekad nebūs spējīgs to pilnīgi uzlādēt – šādā situācijā ik pēc pāris mēnešiem, it īpaši ziemas periodā, nepieciešams akumulatoru regulāri pārbaudīt un nepieciešamības gadījumā papildus uzlādēt. Kā rāda pieredze, akumulatoru ražošanas brāķi visbiežāk atklājas 2 līdz 3 mēnešus no to lietošanas sākuma, bet, ja akumulators pārstāj darboties, piemēram, pēc pusgada, var gana droši teikt, ka tas noteikti ir noticis dēļ nepareizas tā lietošanas vai arī ir kādi bojājumi automašīnas elektroiekārtā (piemēram, enerģijas noplūde vai nepietiekoši efektīva ģeneratora darbība). Jāpiemin fakts, ka 90% gadījumu pie akumulatora sabojāšanās ir vainīgi paši autovadītāji, kas pieļauj tā ekspluatācijas kļūdas, bet tikai 10% gadījumu pie tā ir vainīgs, piemēram, akumulatora vecums vai iedarbināšanas ciklu skaits.
Kā novērots, pat autovadītāji ir cienījamu autovadīšanas pieredzi nereti jauc akumulatoru problēmu cēloņus un sekas, steidzoties iegādāties jaunu akumulatoru jau pēc pirmās reizes, kad auto neiedarbojas, kā izrādās, tikai tā izlādes dēļ. Skaidrs, ka ne vienmēr ir vajadzīgs uzreiz iegādāties jaunu akumulatoru, it īpaši tad, ja autovadītājs ņem vērā speciālistu sniegtos ieteikumus, kas var palīdzēt akumulatoram kalpot ilgāku un pilnvērtīgāku mūžu. Kad akumulatoru skar kādas problēmas, visbiežāk autovadītāji uzreiz dodas uz tuvāko degvielas uzpildes staciju, auto rezerves daļu veikalu vai tirgu, veco akumulatoru nomainot pret jaunu. Skarbā patiesība ir tāda, ka, nezinot patieso akumulatora darbības problēmu iemeslu, arī jaunais akumulators ilgi nekalpos – nepaies ne ilgs laiks, un autovadītājam nāksies saskarties ar līdzīgām problēmām. Akumulatoru specifika ir tā, ka, atšķirībā no, piemēram, riepām vai kādām citām auto detaļām, tā nolietošanas pazīmes nav iespējams ārēji konstatēt, tāpēc neskaidru iemeslu dēļ neiedarbināma automašīna teju vienmēr ir nepatīkams pārsteigums. Lai nenāktos saskarties ar šādiem nevajadzīgiem pārsteigumiem, ir jāzina, kāda rīcība ar akumulatoru ir efektīva, bet no kādām darbībām vajadzētu izvairīties.
- Nereti autovadītāji pat neiedomājas, ka akumulatora ātru izlādi veicina papildus elektroiekārtu lietošana, piemēram, apsildāmie sēdekļi, papildus lukturi, aizsardzības sistēmas, kā arī spēcīga skaņas sistēma. Visas auto elektroiekārtas, kad tās ir vienlaicīgi ieslēgtas, patērē līdz pat trīs reizēm vairāk elektroenerģijas nekā automašīnas ģenerators spēj saražot, bet trūkstošā enerģija savukārt tiek paņemta no akumulatora, veicinot tā strauju izlādi.
- Pie 12 voltu ligzdas pieslēdziet tā saucamo akumulatora sargu, kas sniedz iespēju kontrolēt akumulatora uzlādes līmeni un nepieciešamības gadījumā to savlaicīgi uzlādēt.
- Pārbaudiet akumulatora polus, jo nereti netīri akumulatora poli ir tie, kas palielina strāvas plūduma pretestību uz spailēm, apgrūtinot dzinēja iedarbināšanu.
- Mērojot ar automašīnu nelielus attālumus, izslēdziet elektroenerģiju patērējošās iekārtas, kas nav tik ļoti nepieciešamas, jo tādā veidā vairāk ģeneratora saražotās strāvas paliks akumulatora uzlādei.
- Atcerieties, ka akumulatora mūžu saīsina arī jebkuras strāvas noplūdes elektrības ķēdē, bet tās var noteikt tikai un vienīgi speciālisti.
Ja tomēr gadās tā, ka pirms došanās ceļā atklājas akumulatora pilnīga izlāde, visefektīvākais veids, kā var mēģināt izkustēties no vietas, ir aizņemties enerģiju ar iedarbināšanas vadiem no kāda cita automobiļa. Jāpiemin, ka šādas glābšanas operācijas laikā, kad akumulatoram tiek pieslēgti tā saucamie “krokodili”, rodas arī lielas strāvas svārstības, kas var kaitēt visai automašīnas elektrosistēmai, tāpēc automašīnai, no kuras tiek ņemta šī enerģija, vajadzētu izslēgt aizdedzes sistēmu.
Ja iedarbināšanas vadu nav pa rokai, automašīnu, kas aprīkota ar mehānisko pārnesumkārbu, iespējams iedarbināt, velkot to tauvā, taču šādā gadījumā vajadzētu ņemt vērā riskus, kas saistīti ar ziemas slidenajiem ceļiem un aizsalušajiem logiem. Kad tiek ieslēgts pārnesums un tiek atlaists sajūgs, velkamās automašīnas riteņi tiek nobloķēti – tie sāk slīdēt, un pastāv risks, ka automašīna var ieslīdēt pretējā braukšanas joslā vai saslīdēt šķērsām ceļam. Savukārt apsarmojušie vai pat aizsalušie logi traucē objektīvi novērtēt attālumu līdz velkošajai automašīnai un pamanīt citus šķēršļus, radot avārijas risku.
Vēl viens veids, kas var palīdzēt īslaicīgi glābt veco un vājo akumulatoru, ir tā uzglabāšana siltās telpās. Zinot automašīnas problēmas, kas parādās tikai gada aukstajā sezonā, ik vakaru iespējams akumulatoru izņemt no automašīnas un pārnest mājās, no rīta to ievietojot atkal atpakaļ.
Jāatceras, ka akumulatoru, kas ir pilnīgi izlādējies, automašīnā nav iespējams uzlādēt, tāpēc tas ir jāuzlādē stacionāri, ideālā gadījumā šo darbu uzticot profesionāļiem. Kā novērojuši speciālisti, akumulators, kas ir pārlādēts vai nepilnīgi uzlādēts, kalpo daudz īsāku laiku. Pilnīgi tukšs akumulators ir jālādē ne mazāk kā 20 stundas, turklāt, siltās telpās. Noteikti atcerieties, ka akumulatoru, kas ir pilnīgi izlādējies, jāuzlādē pēc iespējas ātrāk, jo pretējā gadījumā, sulfatizācijas ķīmiskajai reakcijai iedarbojoties uz akumulatora metāla plāksnēm un padarot tās par nespējīgām ne uzņemt, ne atdot enerģiju, tas tiks sabojāts.