Auto apdrošināšanas izkrāpšana – kā tas notiek un cik izplatīta ir šī rūpala?
Šad tad nākas dzirdēt par tādu lietu kā apdrošināšanas kompensāciju izkrāpšana. Tas nav vienkāršs process un prasa zināšanas, lai ko tādu veiksmīgi izdarītu, turklāt ja krāpnieks tiek pieķerts, var sanākt lielas nepatikšanas. Tas ir ļoti riskanti, tāpēc varētu rasties jautājums, kā tas notiek un kāpēc cilvēki to vispār dara?
Krāpnieki izmato visus apdrošināšanas veidus, bet tieši transporta līdzekļu apdrošināšanu krāpšanas gadījumu ir visvairāk. Visbiežāk apdrošināšanas atlīdzību cenšas izkrāpt safabricējot ceļu satiksmes negadījuma faktu. Piemēram, ja automašīna ir tikusi bojāta kādu apstākļu dēļ, ko apdrošināšana nesedz, transporta līdzekļa īpašnieks safabricē ceļu satiksmes negadījumu ar jau iepriekš bojātu transporta līdzekli. Tas nozīmē, ka tiek paziņots par ceļu satiksmes negadījumu un tiek norādīts, ka automašīna ir sabojāta tieši šī negadījuma dēļ, turklāt vainīgais ir kāds cits autovadītājs. Ja apdrošināšanas kompānija nepārbauda lietas apstākļus, tad vainīgā autovadītāja apdrošināšanas kompānija izmaksā cietušajam kompensāciju. Nevienam no transporta līdzekļu vadītājiem, pašiem nav jāmaksā un it kā cietušais transporta līdzekļa vadītājs var bez maksas salabot savu automašīnu. Šādā gadījumā gan ir nepieciešams pierunāt vēl kādu transporta līdzekļa vadītāju iesaistīties krāpšanas shēmā.
Vēl populāri ir krāpšanas gadījumi, kad tiek sastādīts saskaņotais paziņojums, bet ceļu satiksmes negadījuma laiks ir norādīts nepareizi. Tas tiek darīts tad, ja ceļu satiksmes negadījuma izraisītājam uz konkrēto brīdi nav iegādāta OCTA polise. Ja ceļu satiksmes negadījums notiek šādos apstākļos, cietušajam netiek izmaksāta kompensācija, savukārt vainīgajam ir jāmaksā sods par braukšanu bez OCTA polises. Lai no tā izvairītos, tiek norādīts vēlāks ceļu satiksmes negadījuma datums, kad vainīgais transporta līdzekļa vadītājs jau ir paspējis iegādāties OCTA polisi. Šādā gadījumā ir daudz grūtāk pierādīt, ka ceļu satiksmes negadījuma apstākļi ir mainīti.
Negadījuma apstākļu safabricēšana ir populāra arī KASKO apdrošināšanas izkrāpšanas gadījumos. Tā kā, lai saņemtu KASKO apdrošināšanas kompensāciju ir jāievēro virkne noteikumu, bieži vien tiek mainīti kādi konkrēti notikuma apstākļi. Piemēram, KASKO apdrošināšanas kompensācija netiek saņemta, ja negadījuma brīdī tiek pārkāpts kāds likums (braukšana alkohola reibumā, braukšana bez tiesībām utt.), tāpēc, vēršoties pie savas apdrošināšanas kompānijas, tiek mainīts vai nu negadījuma laiks, transportlīdzekļa vadītājs vai kāds cits būtisks apstāklis.
KASKO apdrošināšanas cenšas izkrāpt arī paziņojot par transporta līdzekļa zādzību vai laupīšanu, kaut gan tas nav noticis. Šādā gadījumā gan transporta līdzekļa vadītājam jāizdomā īpaša shēma kā netikt pieķertam. To izdarīt ir ļoti grūti, jo pieprasot kompensāciju par zādzību tiek īpaši izmeklēti lietas apstākļi, turklāt ir jānodod apdrošināšanas kompānijai pilns atslēgu komplekts.
Mūsdienās tiek izmantotas arī ļoti radošas metodes. Piemēram, transporta līdzekļa vadītājs ar evakuatoru nogādā bojātu automašīnu vietā, kur iepriekš noticis ceļu satiksmes negadījums un vēl papildus uz ielas izmētā stikla lauskas. Tādā gadījumā tiek radīti diezgan ticami negadījuma apstākļi. Vēl bieži tiek pieaicināti viltus liecinieki, kas apstiprina pat visabsurdākos negadījuma apstākļus.
Aptuvenais transporta līdzekļu apdrošināšanas krāpšanas gadījumu īpatsvars pasaulē ir aptuveni 5 – 15% no visiem apdrošināšanas kompensāciju pieprasījumiem. Līdzīgs tas varētu būt arī Latvijā. Jāņem vērā arī fakts, ka ne vienmēr krāpnieki tie pieķerti, tāpēc patieso krāpnieku skaitu viennozīmīgi pateikt nevar. Vismaz Latvijā krāpšanas gadījumu skaits pēdējā laikā ir sarucis. Tam par iemeslu varētu būt lielie sodi un advancētās izmeklēšanas iespējas, kas precīzi spēj noteikt ceļu satiksmes negadījuma apstākļus.
Ar apdrošināšanas krāpšanu nedrīkst nodarboties nekādos apstākļos. Vairumā gadījumu krāpnieki tāpat tiek pieķerti un iekuļas nopietnās nepatikšanās. Risks noteikti nav tā vērts, tāpēc apdrošinātāju palīdzību pieprasiet tikai tad, kad tas patiešām ir nepieciešams.