Auto gāzes iekārtas
Mūsdienās automašīnas var tikt darbinātas, izmantojot visdažādākos enerģijas veidus. Katram no tiem ir savas priekšrocības un trūkumi, bet arvien lielāku popularitāti gūst auto gāze, jo tas ir vaids, kā ietaupīt naudu. Nav nekāds noslēpums, ka auto gāzes iekārtas uzstādīšana atmaksājas pavisam īsā laikā un pēc tam visa ietaupītā nauda var tikt novirzīta citiem mērķiem. Gāzes iekārtu var uzstādīt jebkurai automašīnai ar benzīna dzinēju un tās uzstādīšana aizņem tikai vienu dienu. Tomēr auto gāzes iekārtas ir ļoti atšķirīgas, kas var ietekmēt daudzus svarīgus faktorus, gan tieši saistībā degvielas patēriņu, gan automašīnas darbību kopumā.
Visas auto gāzes iekārtas iedalās sešās paaudzēs.
- Pirmās paaudzes iekārtas ir mehāniskas iekārtas, kuras darbojas uz vakuuma principa. Tās var uzstādīt benzīna dzinējiem ar karburatoru. Ar šo iekārtu pāreja no auto gāzes izmantošanas uz benzīna izmantošanu notiek manuāli – no sākuma jāizmanto benzīns, līdz uzsilst motors un tad jānospiež slēdzis, kas noslēdz benzīna vārstu un pārtrauc benzīna padevi. Kad benzīns karburatorā beidzas tiek atvērts gāzes vārsts un automašīna sāk darboties, izmantojot tikai gāzi. Šīs paaudzes iekārtas lielākais trūkums ir tāds, ka automašīna darbosies kā nākas tikai pie vidējiem motora apgriezieniem. Pie zemiem apgriezieniem gāze kārtīgi nesadegs un būs jūtama gāzes smaka, bet pie lieliem apgriezieniem automašīnas jauda būs ievērojami mazāka.
- Otrās paaudzes iekārtas ir ļoti līdzīgas pirmās paaudzes iekārtām, bet tā ir papildināta ar elektronisku dzēšanas ierīci. Tās tiek uzstādītas automašīnām, kuras ir aprīkotas ar inžektoru un katalizatoru. Arī otrās paaudzes iekārtas pārslēgšana notiek automātiski, bet šajā gadījumā, pēc benzīna vārsta noslēgšanas, uzreiz tiek izbeigta benzīna sūkņa darbība un tiek izmantota auto gāze. Arī otrās paaudzes iekārtas spēj optimāli darboties tikai pie vidējiem motora apgriezieniem.
- Trešās paaudzes iekārta, savukārt, ir līdzīgas otrās paaudzes iekārtām, tikai ar būtiskiem uzlabojumiem. Pirmkārt, trešās paaudze iekārtām pārslēgšanās no benzīna uz gāzes izmantošanu notiek automātiski. Uzstādot iekārtu, tiek ieregulēts konkrēts motora apgriezienu skaits, kuru sasniedzot notiek pārslēgšanās. Otrkārt, trešās paaudzes iekārtām ir elektronisks regulators. Tas darbojas ar droseļvārsta sensora palīdzību, kas nolasa vajadzīgo informāciju. Pateicoties tam, pie jebkuriem motora apgriezieniem gāzes iekārta darbosies korekti.
- Ceturtās paaudzes gāzes iekārta gan atšķiras no visām iepriekš minētajām. Tā vairs nav vienkārša mehāniska sistēma, bet gāzes iesmidzināšanas sistēma ar elektromagnētiskām sprauslām. Šajā iekārtā gāze tiek iesmidzināta tieši kolektorā, ar šo elektromagnētisko sprauslu palīdzību. Ceturtās paaudzes iekārta ir daudz sarežģītāka un tai ir daudz priekšrocību, kā, piemēram, daudz precīzāka gāzes dozēšana, mazāki jaudas zudumi, mazāks degvielas patēriņš, mazāks atgāzu toksiskums u.c. Ceturtās paaudze iekārtas, atšķirībā no visām iepriekšējām arī atbilst Eiropas Savienības standartiem, kas nosaka pieļaujamo atgāzu daudzumu un toksiskumu. Tieši ceturtās paaudzes iekārtas parasti tiek uzstādītas automašīnām Latvijā.
- Piektās paaudzes iekārtas ir līdzīgas ceturtās paaudzes iekārtām, bet galvenā atšķirība ir tā, ka tajā gāze tiek izmantota sašķidrinātā veidā, jo tā strādā bez reduktora. Šī iekārta darbojas gan uz parastās iesmidzināšanas, gan tiešās iesmidzināšanas motoriem. Ja iekārta tiek uzstādīta parastās iesmidzināšanas motoram, tā darbojas tāpat kā ceturtās paaudzes iekārta, bet tiešās iesmidzināšanas motoriem gan gāze, gan benzīns tiek padots pa vienu un to pašu degvielas sprauslu. Šīs iekārtas uzstādīšana un uzturēšana ir ļoti dārga, tāpēc pagaidām tā nav pārāk populāra.
- Ir arī sestās paaudzes iekārtas, bet tās principā ir tās pašas piektās paaudzes iekārtas, tikai īpaši pielāgotas tiešās iesmidzināšanas dzinējiem. Šīs iekārtas uzstādīšana parasti ir vēl dārgāka un sarežģītāka.