Auto stūre labajā vai kreisajā pusē, kādas ir atšķirības un kā tas ietekmē drošību?
Aptuveni 35% pasaules valstu automašīnu stūres atrodas labajā pusē un tiek braukts pa ceļa kreiso pusi. Šīs valstis pārsvarā ir bijušās Lielbritānijas kolonijas, kā arī pati Lielbritānija. Kāpēc Lielbritānija un ar to vēsturiski saistītās valstis nepielāgojas pārējai pasaulei šajā jautājumā un vai stūres novietojumam vispār ir kāda nozīme?
Patiesībā, braukšana pa ceļa labo pusi ir samērā jauna parādība. Vēl pirms motorizēto transporta līdzekļu izgudrošanas gandrīz visās valstīs pārvietojās pa ielas kreiso pusi. Vēsturnieki uzskata, ka tam par iemeslu bija drošība, proti, ja jājot ar zirgu, uz ceļa uzrodas kāds apdraudējums, ar labo roku var pielietot ieroci. Tiek uzskatīts, ka braukšana pa ceļa labo pusi tika aizsākta Romas impērijā. Nav skaidri zināms, kāpēc tieši viņi izlēma mainīt braukšanas tradīcijas, bet pēc tam Romai pievienojās arī dažas citas valstis.
Kad parādījās automašīnas ar divām priekšējām sēdvietām, stūres novietojamam un ceļa sadalījumam bija daudz lielāka nozīme. Tā kā vairums pasaules iedzīvotāju ir labroči, galvenās darbības, braucot ar automašīnu vajadzētu veikt ar labo roku. Ja stūre ir novietota kreisajā pusē, tad ātruma paslēguma svira tiek darbināta ar labo roku. No šī stūres novietojuma savukārt izriet, ka jābrauc pa ceļa labo pusi, lai transporta līdzekļa vadītājs varētu labāk ieturēt izvēlēto trajektoriju un pārskatīt ceļu.
Mūsdienās vairumā valstu tieši šo iemeslu dēļ stūre ir novietota kreisajā pusē un braukšana notiek pa ceļa labo pusi. Tas atvieglo braukšanu un pārskatāmību uz ceļa, kas savukārt nedaudz palielina drošību, bet kāpēc tad dažās valstīs tas netiek ņemts vērā un stūre transporta līdzekļiem joprojām ir novietota labajā pusē?
Tam pamatā arī ir vēstures notikumi. Eiropā pārvietošanos pa ceļa labo pusi aizsāka Francijā, Franču revolūcijas laikā. Tā galvenais iemesls bija tas, ka Napoleons pats bija kreilis un iepriekšējie noteikumi apgrūtināja viņa spēju karot. Viņš ieviesa noteikumu pārvietoties pa ceļa labo pusi, lai ar kreiso roku varētu uzbrukt ienaidniekam. Tas lielu daļu pasaules sadalīja divās daļās – Lielbritānija un tās kolonijas brauca pa ceļa kreiso pusi, bet Francija un tās kolonijas pa ceļa labo pusi. Francijai pievienojās arī ASV. Tas arī daudzām citām valstīm lika pieņemt šos noteikumus, jo ASV bija galvenā automašīnu ražotāja. Lielbritānija gan iespītējās un atteicās pieņemt Francijas izvirzītos noteikumus. Mūsdienās Lielbritānija un tās bijušās kolonijas ir aicinātas pievienoties pārējai pasaulei, bet tas vairs nav iespējams, jo tad būtu jāpārbūvē visa ceļu infrastruktūra, kas izmaksātu vairākus miljardus.
Vai tas nozīmē, ka valstis, kurās brauc pa ceļa kreiso pusi ir nedrošāka satiksme? Pārsvarā nē, jo pie tā ir diezgan viegli pierast. Ja stūres novietojums un braukšanas puse būtu tik ļoti būtiski aspekti braukšanas drošībai, tad vairumā valstu kreiļi vispār nedrīkstētu braukt. Protams, ja esat labrocis, bet pārsvarā nākas izmantot kreiso roku, ir vajadzīgs ilgāks laika lai iemācītos vadīt automašīnu, bet tas pavisam noteikti nav nekas neiespējams.
Kopumā var teikt, ka stūres novietojumam ir nozīme un noteikumiem par stūres atrašanos kreisajā pusē ir pamats, bet tas nav ļoti būtisks aspekts drošībai.