Autovadītāju biežāk pieļautās kļūdas ceļu satiksmē
Neviens autovadītājs nebrauc ideāli un neievēro pilnīgi visus ceļu satiksmes noteikumus. Kādreiz šo to autovadītāji piemirst izdarīt, vai apzināti pārkāpj noteikumu savu ērtību labad. Parasti tie ir ļoti sīki pārkāpumi, piemēram, apstāšanās neatļautā vietā uz pāris minūtēm, braukšana pie dzeltenās gaismas vai pagrieziena neparādīšana, tomēr šādi sīkumi var būt iesmels tiešām nopietniem un smagiem ceļu satiksmes negadījumiem, tāpēc no tiem vajadzētu censties maksimāli izvairīties un braukt pēc iespējas pareizāk. Kas tad ir biežākie pārkāpumi, ko autovadītāji pieļauj uz ceļiem un kāpēc tomēr tos nevajadzētu pieļaut?
1. Pārāk ātra braukšana
Protams, vistipiskākais pārkāpums uz ceļiem ir ātruma pārsniegšana. Tas noteikti nav nekāds brīnums, jo gandrīz ikviens autovadītājs kaut reizi mūžā ir braucis ātrāk, nekā to atļauj ceļu satiksmes noteikumi un liela daļa autovadītāju atļauto braukšanas ātrumu neievēro regulāri. Tas visbiežāk tiek darīts apzināti, jo autovadītāji uzskata, ka ātrāk braucot viņi ātrāk nokļūs galamērķī, turklāt viņi ir pārliecināti par savām braukšanas spējām un uzskata, ka spēj kontrolēt savu spēkratu arī lielākā ātrumā, taču jāsaprot, ka ātruma ierobežojumi netiek uzlikti tāpat vien. Tie tiek izvēlēti atbilstoši katra ceļa posma sarežģītībai un bīstamībai. Neievērojot atļauto braukšanas ātrumu pastāv ļoti liela iespēja izraisīt kādu ceļu satiksmes negadījumu, jo vadītāja reakcijas laiks nav tik ātrs un bremzēšanas ceļš nav pietiekami īss.
2. Pagrieziena signālu nerādīšana
Viena no visbiežākajām kļūdām ir pagrieziena signāla nerādīšana. Bieži vien tam par iemeslu ir vienkārša aizmāršība, proti, šoferis laicīgi neizdomājas, ka jāparāda pagrieziena signāls. Bieži vien pagrieziena signālu aizmirstas ieslēgt tieši veicot ne pārāk straujus manevrus, kā arī izbraucot no apļiem un mainot braukšanas joslas. Tomēr, netrūkst arī tādu autovadītāju, kas pagrieziena signālus nerāda apzināti, jo viņi uzskata, ka tas nav vajadzīgs, jo īpaši tad, ja ceļu satiksme nav pārāk intensīva. Patiesībā pagrieziena signāli ir ļoti būtiski ceļu satiksmē, jo tie brīdina pārējos ceļu satiksmes dalībniekus par manevriem, ko jūs plānojat veikt. Ja pagriezienu nerāda, citi ceļu satiksmes dalībnieki saprot, ka turpināsiet braukt taisni vai pa ieņemto trajektoriju. Tas var būt iemesls nopietnām auto sadursmēm vai citu ceļu satiksmes dalībnieku notriekšanai. Tas pavisam noteikti nav pieļaujams un pagrieziena signāli ir jārāda vienmēr, neatkarīgi no tā, cik intensīva ir satiksme un cik straujš ir jūsu manevrs.
3. Pārāk lēna braukšana
Ne tikai pārāk ātra braukšana, bet arī pārāk lēna braukšana ir bīstama. Daudzi autovadītāji izvēlas braukt lēnāk, tieši tāpēc, ka uzskata, ka tas ir drošāk, taču patiesībā ir pilnīgi pretēji. Lēna braukšana kavē satiksmi, līdz ar to nav iespējams veidoties normālai satiksmes plūsmai. Aizmugurē esošie autovadītāji, kas vēlas braukt normālā ātrumā tiek provocēti un viņi ir spiesti veikt dažādus bīstamus manevrus, kā, piemēram apdzīšanu vai joslu maiņu. Ja vien tam nav kāds īpašs iemesls, ir jāievēro normāls braukšanas ātrums, lai neliktu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem pārkāpt noteikumus.
4. Apstāšanās neatļautās vietās
Apstāšanās neatļautās vietās ir pat ļoti populārs pārkāpums, ko savu ērtību labad bieži vien piekopj ikkatrs šoferis. Prasti tā ir vien apstāšanās uz īsu rīdi, piemēram, lai izlaistu laukā kādu pasažieri vai arī, lai ieskrietu veikalā uz dažām minūtēm, bet arī šajā nelielajā laika posmā var tikt izraisīts ceļu satiksmes negadījums. Jāsaprot, ka apstāšanās ierobežojumi vai aizliegumi tiek uzlikti tikai vietās, kur tas ir patiešām nepieciešams dažādu iemeslu dēļ. Visbiežāk tas ir tāpēc, ka ceļš ir pārāk šaurs, lai uz tā varētu izmainīties divas automašīnas, ja malā tek novietots transporta līdzeklis. Pat apstājoties uz īsu brīdi, šādā situācijā tiek traucēta satiksmes plūsma un var tikt izraisīts ceļu satiksmes negadījums.
5. Nerūpēšanās par savu spēkratu
Tomēr pārkāpumi attiecas ne tikai uz pašu braukšanu un ceļu satiksmi tiešā veidā, bet arī automašīnas apkopi un uzturēšanu, proti, daudzas automašīnas, kas piedalās ceļu satiksmē nav atbilstošā tehniskā stāvoklī un ir potenciāli bīstamas. Jaunākie pētījumi liecina, ka katra desmitā automašīna uz Latvijas ceļiem ir potenciāli bīstama. Biežākie pārkāpumi ir nepiemērots riepu protektora dziļums, problēmas ar balstiekārtu, problēmas ar bremžu sistēmu, lukturu bojājumi utt. Tas viss ietekmē transportlīdzekļa sniegumu un var izraisīt nopietnus ceļu satiksmes negadījumus.
Tās visas ir lietas, ko autovadītāji reizi pa reizei atļaujas neievērot, uzskatot, ka ir gana spējīgi un prasmīgi, lai tiktu galā ar ikkatru situāciju un neko ļaunu tas nenodarīs, taču tas ir ļoti liels risks. Ceļu satiksmes noteikumi nav izdomāti bez iemesla. Tie ir paredzēti, lai pasargātu visus ceļu satiksmes dalībniekus no nelaimes gadījumiem, tāpēc ikvienam autovadītājam vajadzētu censties ievērot ceļu satiksmes noteikumus, lai arī cik nevajadzīgi un sīkumaini tie reizēm šķistu.