Vai baltās svītras uz ceļiem iespaido braukšanas drošību?
Pēdējā laikā norit diskusijas par balto līniju nepieciešamību uz ceļiem. Pastāv uzskats, ka tās liek transportlīdzekļu vadītājiem justies pārāk droši uz ceļa, kā rezultātā tiek pārsniegts ātrums, tādēļ tās no dažiem ceļiem vajadzētu noņemt. Vai tiešām balto līniju noņemšana samazinātu braukšanas ātrumu un ceļu satiksmes negadījumu skaitu, vai tieši pretēji – padarītu braukšanu nedrošu?
Baltajām līnijām uz ceļiem ir būtiskas funkcijas satiksmes regulēšanā. Tās sadala brauktuvi vairākās joslās un palīdz brucējiem izvēlēties pareizo braukšanas trajektoriju. Tās ir paredzētas, lai braucēji justos droši un pārliecināti, ka neiebrauks pretī braucošā transporta līdzeklī vai nenobrauks no ceļa, tomēr pētījumi pierāda, ka uz ceļiem, kur šādu līniju nav, ir mazāks braukšanas ātrums un mazāks transporta līdzekļu sadursmju skaits.
Pagaidām balto līniju nav tikai uz mazākajiem ceļiem, bet tieši uz šiem ceļiem autovadītāji braucot daudz piesardzīgāk un īpaši samazinot braukšanas ātrumu, kad tuvojas pretī braucošs transporta līdzeklis. Daži ceļu satiksmes eksperti uzskata, ka tieši šīs līnijas ietekmē braucēju uzvedību. Baltās līnijas dod braucējam pārliecību, ka viņam ir pašam sava josla, pa kuru braucot, nav iespējams notikt sadursmei.
Piemēram, Lielbritānijā, balstoties uz šiem pētījumiem, tika ierosināts noņemt baltās līnijas no vairākiem galvenajiem ceļiem. Vairākās Lielbritānijas daļās kā, piemēram, Kroidonā un Centrālajā Londonā tas jau ir izdarīts un vidējais braukšanas ātrums uz šiem ceļiem esot samazinājies līdz pat 30 km/h. Šīs idejas atbalstītāji skaidro, ka bez baltajām līnijām transporta līdzekļu vadītāji pārvietosies ar mazāku braukšanas ātrumu, līdz ar to samazināsies ceļu satiksmes negadījumu skaits. Pašlaik visvairāk ceļu satiksmes negadījumu izraisa tieši pārāk liels ātrums uz ceļiem un šis varētu būt viens no veidiem kā likt braucējiem piedomāt pie sava izvēlētā braukšanas ātruma.
Tomēr ne visi šo ideju atbalsta. Idejas pretinieki, savukārt, apgalvo bez baltajām līnijām braukšana būs tieši nedrošāka, jo pastāvēs daudz lielāka iespēja, ka var notikt divu pretī braucošu transporta līdzekļu sadursme. Bez baltajām līnijām nebūtu vizuāli tik viegli atšķirt braukšanas joslas, kas rada lielus sadursmes draudus. Viņiem šķiet absurda doma, ka braukšanas ātrumu varētu samazināt, vienkārši padarot braukšanu nedrošāku. Balstoties uz šādu loģiku, varētu atteikties arī no ceļa zīmēm un luksoforiem, jo tie tāpat kā baltās līnijas regulē satiksmi un rada braucējos drošības sajūtu. Turklāt arī tāpat uz ceļiem netrūks pārgalvīgu braucēju, kas vēl vairāk apdraudēs citus ceļu satiksmes dalībniekus.
Pastāv arī bažas, ka līniju noņemšana varētu negatīvi ietekmēt tos transporta līdzekļus, kuros tiek izmantota tehnoloģija, kas atpazīst šos ceļa apzīmējumus un parasti paļaujas uz tiem. Daži automobiļu ražotāji uzstāda kameras, kas fiksē baltās sānu līnijas uz brauktuves, kas pēc tam tiek salīdzinātas ar stūres kustībām un var brīdināt par neprognozējamiem manevriem. Drīzumā šādas vai līdzīgas tehnoloģijas varētu izmantot vairākums automobiļu ražotāji, līdz ar to baltās līnijas kļūs vēl nepieciešamākas.
Vairākas autoritātes ceļu satiksmes jautājumos pat uzskata, ka vajadzētu rīkoties tieši pretēji – palielināt balto līniju skaitu uz ceļiem, jo tas ir būtisks satiksmes regulēšanas instruments un pat uz visšaurākajiem ceļiem ir nepieciešams vizuāli atdalīt braukšanas joslas.
Gan šīs idejas atbalstītājiem, gan pretiniekiem ir spēcīgi argumenti, tomēr pirms pieņemt lēmumus par balto līniju noņemšanu ir nepieciešams izvērtēt kā tas ietekmētu satiksmi uz katra konkrētā ceļa.