Cik izplatīta ir krāpšanās ar odometriem?
Viens no būtiskākajiem kritērijiem, kas tiek ņemts vērā iegādājoties lietotu automašīnu, ir odometra rādītājs jeb automašīnas nobraukums. Lai automašīnas padarītu ievērojami pievilcīgākas pircējiem, šie odometra rādītāji var tikt mainīti. Tādējādi pircējs domā, ka automašīna ir tikusi daudz mazāk lietota un līdz ar to ir labākā tehniskā stāvoklī. Cik tad bieži šādi krāpšanas gadījumi ir sastopami un cik viegli vai grūti ir mainīt odometra rādītājus?
Šāda krāpšanās prakse tiek piekopta visā pasaulē. Jāsāk ar to, ka odometru rādījumi tiek mainīti vairāku iemeslu dēļ. Populārākais ir jau minētais iemesls, padarīt lietotu automašīnu pievilcīgu priecējam, taču nereti tas tiek darīts arī, lai pagarinātu automašīnas garantijas laiku vai izkrāptu apdrošināšanas atlīdzību. Odometra rādītāji gan var tikt mainīti arī godīgos nolūkos. Piemēram, mainot motoru, nobraukuma uzskaiti reizēm sāk no nulles.
Mainīt odometra rādījumus ir diezgan vienkārši. To var izdarīt gan speciālisti vairākos auto servisos, gan arī paši autovadītāji, iegādājoties tam paredzēto aparatūru. Par spīti tam, ka šāda prakse daudzās pasaules valstīs ir aizliegta, nobraukumu koriģējošās ierīces tiek brīvi tirgotas internetā. Tās var būt gan universālas, gan paredzētas tikai konkrētu auto marku un modeļu odometru rādītāju koriģēšanai. Piedāvājums ir ļoti plašs un arī cenas ir ļoti demokrātiskas. Lētākās ierīces maksā vien pāris desmitus eiro.
Latvijas auto asociācija ziņo, ka šādas krāpšanas notiek masveidā. Tiek lēsts, ka pat 80% no visām Latvijā tirgotajām lietotajām automašīnām varētu būt ar koriģētu odometru. Tiek norakstīti vairāki desmiti tūkstoši kilometru un krietni vien nolietotas automašīnas tiek uzdotas par gandrīz vai jaunām. Krāpšanās ar odometriem tiek veiktas gan te pat Latvijā, gan arī valstīs no kurām automašīnas tiek iepirktas. Lai slēptu pēdas šai krāpšanai, tiek viltotas arī automašīnu servisa grāmatiņas.
Latvijā pagaidām vēl nav ar likumu aizliegts veikt odometra korekciju. Tiesa gan Saeimas deputāti ir nodevuši izskatīšanai komisijās priekšlikumus grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Šie grozījumi paredz, administratīvos sodus privātpersonām un juridiskām personām par apzinātu automašīnu odometru jeb nobraukuma rādītāju sagrozīšanu. Tomēr arī tad, ja likums tiktu pieņemts, nav garantijas, ka pārkāpēji tiktu sodīti.
Pagaidām, ja pircējs ir konstatējis šādu pārkāpumu, viņš ir tiesīgs vērties Patērētāju Tiesību Aizsardzības Centrā, taču arī tam nav nekādas jēgas. Pirmkārt Patērētāju Tiesību Aizsardzības Centra rīcībā nav ierīču, ar kuru palīdzību būtu iespējams noteikt, vai rādījumi ir tikuši apzināti viltoti. Otrkārt, arī ja to būtu iespējams izdarīt, nevar pierādīt, kurš tieši ir veicis šo korekciju. Iespējams tas ticis darīts jau pirms auto nonākšanas Latvijā. Tātad, arī ja odometru grozīšana tiktu aizliegta ar likumu, reālu sodu uzlikt varētu tikai tad, ja pārkāpējs tiktu pieķerts pašā rādījumu mainīšanas procesā.
Par spīti visam iepriekš minētajam, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) apgalvo, ka Latvijā odometru grozīšana vairs nav aktuāla. Nesen CSDD ieviesa elektronisko pakalpojumu, kurā ikviens bez maksas var apskatīties automašīnas tehniskos datus, tajā skaitā odometra rādījumus. CSDD uzskata, ka nacionālā līmenī šī problēma ir atrisināta. Pagaidām ir grūti spriest par to, vai tā ir patiesība vai nav, jo vēl nav veikti pētījumi par šīs problēmas aktualitāti, pēc elektroniskā pakalpojuma ieviešanas. Varbūt krāpšanos ar odometriem Latvijā tas patiešām spēs ietekmēt taču, taču tas vienalga nepasargās no iespējas iegādāties automašīnu, kurai ir odometra rādījumi ir nomainīti citā valstī.
Par laimi, arī par to tiek domāts. Eiropas Savienība ir pieņēmusi lēmumu izstrādāt vienotu sistēmu, ar kuras palīdzību būtu iespējams sekot līdzi informācijai par automašīnu odometru rādījumiem. Arī pašlaik ir iespējams uzzināt patiesos odometru rādītājus automašīnām, kas ievestas no citām valstīm, tomēr to izdarīt ir krietni sarežģītāk, nekā tas būtu tad, ja tiktu ieviesta vienota sistēma.
Kopumā var teikt, ka vismaz līdz šim, odometru rādījumu grozīšana ir bijusi pat ļoti populāra gan Latvijā gan arī citur pasaulē. Pēc ieviestajām pārmaiņām, Latvijā iespējams situācija jau ir uzlabojusies. Arī Eiropas Savienībā iespējams pavisam drīz būs vērojamas pozitīvas pārmaiņas, tomēr atcerieties, ka pirms lietotas automašīnas iegādes noteikti vajag pārliecināties par tās tehnisko datu atbilstību tirdzniecības vietā norādītajiem datiem.