Dīzelis vai benzīns?
Kā rāda pieredze, un, šķiet, tam piekritīs ikviens, kurš jebkad ir pircis automašīnu, viens no būtiskākajiem jautājumiem, ko apsveram pirms jauna vai mazlietota automobiļa iegādāšanās, ir dzinēja veids, ar ko ir aprīkota vēlamā automašīna. Ja iespējamā automobiļa marka, modelis un virsbūves tips ir rādītāji, kurus nosaka cilvēka ģimenes vai darba vajadzības, un, piemēram, virsbūves krāsa un aprīkojums vairākumā gadījumu ir vienīgi paša pircēja gaumes un ambīciju jautājums, tad jau auto dzinēja tipa izvēle ir jautājums, kas jārisina, balstoties uz automašīnas nobraukumu, degvielas cenu prognozēm, auto servisa izmaksām, kā arī atlikušo automobiļa vērtību. Šādā situācijā pašā laikā ir šis mūžīgais jautājums: “Kuru izvēlēties – benzīna vai dīzeļa dzinēju?”.
Izvēloties starp automobiļa dīzeļa un benzīna dzinējiem, viens no izplatītākajiem mītiem ir uzskats, ka benzīna dzinējs nodrošina dinamiskāku braukšanu, bet savukārt dīzeļa dzinējs nodrošina labāku degvielas ekonomiju. Jāatzīst, ka laiks, kad tā būtu izrādījusies patiesība, diemžēl ir pagājis. Mūsdienās pieejamie dīzeļdzinēji, ar kuriem aprīko lielāko daļu augstās klases automašīnas, ir spējīgi nodrošināt ievērojamas jaudas parametrus, tajā pašā laikā saglabājot būtiskus degvielas, šajā gadījumā, dīzeļa ekonomijas rādītājus. Ja runājam par konkrētiem piemēriem, jāmin Audi A6, kuram ir 3,0 litru BIT TID dzinējs, nodrošina 326 zirgspēku jaudu, vienlaicīgi patērējot tikai 6,4 litrus uz 100 kilometriem dīzeļdegvielas kombinētajā ciklā. Tāpat BMW 550D ir spējīgs nodrošināt 381 zirgspēka jaudu ar 6,3 litru uz 100 kilometriem dīzeļdegvielas patēriņu.
Runājot par benzīnu, jāsaka, ka mūsdienu modernie benzīna turbo dzinēji var lepoties kā ar ievērojamu dzinēja jaudu un dinamiskumu uz ceļa, tā arī auto īpašnieka naudas makam draudzīgu benzīna patēriņu. Piemēram, jau pieminētais Audi A6 ar 2,0 litru TFSI dzinēju sasniedz pārliecinošus 252 zirgspēkus, braucot pie vidējā degvielas patēriņa 6,9 litri un 100 kilometriem.
Neskatoties uz to, ka iepriekš pieminētajos piemērots auto, kas aprīkoti ar dīzeļdzinējiem, ir spējīgi nodrošināt gan lielāku jaudu, gan lielāku degvielas ekonomiju, kopumā vērtējot, automašīnas cena būs izdevīgāka un nereti arī zemāka tiem automobiļiem, kas aprīkoti ar benzīna dzinēju. Piemēram, Audi ar benzīna dzinēju patērē degvielu par 0,6 litriem uz 100 kilometriem vairāk, tomēr cenas atšķirība, pērkot jaunu tā paša modeļa Audi ar dīzeļa dzinēju, ir par veseliem 21 890 eiro lielāka! Tagad parēķiniet, cik daudz kilometru ir jānobrauc, lai šī cenas starpība tiktu izlīdzināta? Jā, tieši tā – 3 219 117 kilometri, tomēr, šķiet, tas ir nereāli.
Runājot par dīzeļa un benzīna atšķirībām, noteikti jāpiemin arī fakts, ka tiem automobiļiem, kas ir aprīkoti ar dīzeļa dzinēju, arī servisa un uzturēšanas izmaksas ir lielākas. Jāpiemin arī fakts, kuru neprofesionālim ir grūti uzminēt – izmaksas ir lielākas īpaši tajā laikā, kad krītas auto vērtība, kaut arī lietojat pilnīgi jaunu automašīnu.
Visi iepriekš minētie faktori automobiļa izvēli un pirkšanu padara ar katru dienu aizvien sarežģītāku un grūtāku, jo benzīna dzinēji paliek arvien vieglāki, kompaktāki un ekonomiskāki, bet dīzeļa dzinēji – arvien jaudīgāki, līdz ar to vairs nevaram paļauties uz mītu, ka dīzelis viennozīmīgi ir izdevīgāks, bet benzīns – neekonomiskāks.