Drošas braukšanas pamatprincipi ziemā
Iepazīstieties ar pieciem drošas braukšanas pamatprincipiem ziemā jeb, precīzāk sakot, piecu lietu sarakstu, kurām ziemas sezonā noteikti būtu jābūt darba kārtībā, lai bez rūpēm un sarežģījumiem ceļā varētu pavadīt visu ziemu. Uzskatām, ka ir būtiski jebkuru autovadītāju iepazīstināt ar šiem pieciem pamatprincipiem, jo nereti vairuma autovadītāju zināšanas par drošu braukšanu ziemā aprobežojas tikai ar riepu maiņu, kas, protams, nebūt tā nav.
Gaismas
Kā zināms, Latvijā auto gaismas ir jālieto it visās sezonās un diennakts laikos, tādēļ, neatkarīgi no gadalaika, automašīnas gaismas ierīcēm vienmēr ir jābūt darba kārtībā. Kā rāda pieredze, ziemas un rudens sezonā, kas ir tumšie gadalaiki, gaismām ir ieteicams pievērst pastiprinātu uzmanību. Pāris no parametriem, kuri pirms gada tumšās sezonas būtu jāpārbauda, ir priekšējo tuvās un tālās gaismas lukturu reflektora un stikla tehniskais stāvoklis, kā arī to augstuma regulējums. Reflektoru spoguļvirsmām būtu jābūt bez lobīšanās vai oksidēšanās pazīmēm, stikliem jābūt bez plaisām un dzidriem, bet lukturu regulējumam jābūt atbilstošam automašīnas ražotāja norādījumiem.
Vējstikla šķidrums
Rudens un ziemas sezonā vējstikla šķidrumam ir jāpiešķir daudz lielāka nozīme nekā pārējos gadalaikos. Rudenī un ziemā pastāvošais mitrums, putekļi, smiltis un sāls maisījums neizbēgami nonāk uz automašīnas vējstikla, tādējādi ievērojami pasliktinot redzamību, turklāt, tikai ar logu tīrāmo slotiņu palīdzību vairs nav notīrāms. Ziemas sezonai piemērotu vējstikla šķidrumu ieteicams sākt lietot jau īsi pirms tam, kad nakts gaisa temperatūra nokrīt zem nulles atzīmes, tādējādi nodrošinoties pret aizsalušām pievadcaurulēm un izsmidzināšanas pievadcaurlēm, kad no rīta jāsāk lietot savs automobilis.
Vējstikla slotiņas
Gluži tāpat kā citi gumijas izstrādājumi, arī logu slotiņas apkārtējo laika apstākļu ietekmē laika gaitā zaudē savu elastību, kā arī nolietojas mehāniski. Lai pārliecinātos, vai logu slotiņu tehniskais stāvoklis ir labā darba kārtībā, uzsmidziniet uz vējstikla mazgāšanas šķidrumu un iedarbiniet slotiņas – ja tām viss ir kārtībā, tām ar vienu vēzienu uzsmidzinātais šķidrums būtu vienmērīgi jānoslauka no vējstikla, neatstājot nekādas neskartas švīkas vai apvidus. Lai slotiņu mūžu padarītu ilgāku, būtu jāizvairās no to darbināšanas uz apledojuša vai nosarmojuša vējstikla. Ja slotiņas tiek darbinātas uz šādas vējstikla virsmas, pat pāris vēzieni tās var neatgriezeniski sabojāt.
Akumulators
Tad, kad pazeminās gaisa temperatūra, prasības pret automašīnas akumulatora bateriju arvien pieaug. Zemā gaisa temperatūrā motora iedarbināšanai patērētais elektroenerģijas apjoms palielinās, bet akumulatora veiktspēja šādu apstākļu ietekmē pasliktinās, piemēram, salīdzinot veiktspēju pie +20 grādiem un -20 grādiem, tā samazinās par apmēram 50%. Šī iemesla dēļ pirms aukstās sezonas sākuma nepieciešams veikt akumulatora pārbaudi, kā arī noteikt automašīnas ģeneratora stāvokli, lai pārliecinātos, ka ikdienā akumulators tiek uzlādēts atbilstoši un pietiekoši.
Dzesēšanas šķidrums
Neskatoties uz gadalaiku un laika apstākļiem, dzesēšanas šķidrumam ir jāatbilst automašīnas ražotāja prasībām. Šis noteikums attiecināms kā uz paša dzesēšanas šķidruma sastāvu, tā arī uz tā nomaiņas intervāliem. Ja dzesēšanas šķidrums tiek apskatīts tikai pēc tā sasalšanas temperatūras, tad situācijās, kad automašīnas vadītājs nav pārliecināts par to, kāda tipa šķidrums atrodas dzesēšanas sistēmā, bet kādu iemeslu dēļ nevēlas to mainīt, tad vajadzētu vismaz pārbaudīt tā sasalšanas temperatūru ar tam piemērotu optisko sasalšanas temperatūras noteikšanas ierīci vai aerometru.