Ekonomiskas braukšanas pamatprincipi
Degvielas cenas aug ļoti strauji, līdz ar to daudziem autovadītājiem arvien aktuālākas diskusiju temats ir ekonomiska braukšana un degvielas taupīšana. Daudzi uzskata, ka ekonomēt degvielu var vienīgi izvēloties ekonomiskāku automašīnu vai braucot lēnāk , taču ir vairāki veidi, kā braukt ekonomiski, būtiski nesamazinot braukšanas ātrumu.
Pirmais nosacījums ir braukt vienmērīgi. Strauja braukšanas uzsākšana un bremzēšana ievērojami palielina degvielas patēriņu. Nevienmērīga braukšana parasti ir vairāk raksturīga jaunajiem šoferiem, kuri vēl nav iemācījušies izjust distanci un paredzēt notikumus uz ceļa, bet ir arī pieredzējuši šoferi, kuriem vienkārši ir tāds braukšanas stils. Ja arī jūs esat no šoferiem, kuriem patīk veikt straujus manevrus, pacentieties pie tā vairāk piedomāt un pēc laika vienmērīga braukšana šķitīs pašsaprotama.
Arī atkārtota braukšanas uzsākšana ievērojami ietekmē degvielas patēriņu. Ja vien tas ir iespējams, labāk ir pilnībā neapstādināt automašīnu, bet tā vietā turpināt lēnu, vienmērīgu kustību. Piemēram, ja redzat, ka luksoforā drīz vien iedegsies zaļā gaisma, samaziniet ātrumu jau laikus, lai brīdī, kad esat pie luksofora jau būtu iedegusies zaļā gaisma un braukšanu būtu iespējams turpināt bez automašīnas apstādināšanas. To gan ir ieteicams darīt tikai tiem autovadītājiem, kuri labi izjūt distanci un zina, cik tālu var nobraukt ar izvēlēto ātrumu.
Vēl ļoti svarīgi ir prast izvēlēties pareizo ātruma pārnesumu. Zemie pārnesumi ir paredzēti braukšanas uzsākšanai vai ļoti lēnai braukšanai. Daudzi autovadītāji izvēlas nemainīt pārnesumu uz lielāku tad, ja ir zināms, ka pavisam drīz tas atkal būs jāpārmaina uz zemāku pārnesumu, pat ja motora apgriezieni krietni pārsniedz 2000. Ja vēlaties braukt ekonomiski, tad mainiet ātrumus tik bieži, cik tas nepieciešams. Runājot par pārnesumiem, svarīgi arī ir prast tos mainīt bremzējot. Ļoti populārs ir mīts, ka ekonomiski ir bremzēt, izmantojot neitrālo pārnesumu, taču tā nebūt nav. Daudz ekonomiskāk ir bremzējot pakāpeniski mainīt pārnesumus uz zemākiem, ņemot vērā motora apgriezienus.
Vēl ir ieteicams izvairīties no gaisa kondicioniera lietošanas, jo arī tas palielina degvielas patēriņu. Protams, karstā laikā gaisa kondicionieris ir ļoti nepieciešams, lai regulētu gaisa temperatūru, bet ar to nevajag pārcensties. Protams, ir patīkami iekāpt vēsā automašīnas salonā, kad laukā ir teju +300 C, bet tas nav nedz ekonomiski, nedz veselīgi. Pilnīgi pietiek ja temperatūra automašīnas salonā ir nedaudz zem +250 C. Tas attiecas arī uz citu papildus funkciju izmantošanu, kuru darbība patērē degvielu.
Jāatceras, ka arī smagas automašīnas patērē daudz vairāk enerģijas, līdz ar to ir ieteicams panākt, ka automašīna ir maksimāli viegla. Vidēji uz katriem liekajiem 50 kg degvielas patēriņš palielinās par 2%. Izvāciet visas nevajadzīgās mantas no bagāžas nodalījuma un salona, jo ilgstoši vadājot tās līdzi būsiet lieki iztērējuši vairākus litrus degvielas.
Ja par iepriekš minētajiem ekonomiskas braukšanas principiem daudzi ir dzirdējuši, tad tikai retais zina to, ka pat 20% degvielas patēriņu ietekmē pareiza riepu izvēle un apkope. Riepas ietekmē rites pretestību, līdz ar to riepas ar zemu rites pretestību patērē mazāk enerģijas. Jaunām riepām rites pretestība vienmēr ir zemāka nekā nolietotām, bet ir iespējams iegādāties arī speciāls riepas, kas izstrādātas tieši ekonomiskai braukšanai. Vai riepas nodrošinās ekonomisku braukšanu var noskaidrot pēc marķējuma uz riepām. Vislabāk izvēlēties A klases riepas, jo tās ir viegli ritošas. Runājot par riepām, svarīgi ir arī uzturēt pareizu gaisa spiedienu tajās, jo arī tas var ietekmēt rites pretestību.
Ievērojot pilnīgi visus iepriekš minētos principus, kopējo degvielas patēriņu iespējams samazināt pat par 20%. Tas nozīmē, ka vesela piektā daļa degvielas tiek ietaupīta. Šāds degvielas ietaupījums ir gan izdevīgas autovadītājam, kurš var ietaupīt naudu, gan arī apkārtējai videi, jo tas nodrošina daudz mazāku CO2 izmešu līmeni.