Ēšana pie stūres – cik bīstami tas ir?
Ikdienas steigā bieži vien daudzas lietas esam paraduši darīt vienlaicīgi vienlaicīgi, tomēr kad runa ir par automašīnas vadīšanu, to nevajzdzētu apvienot ar kādām citām darbībām. Ēšana pie stūres ir tik pat bīstama kā transporta līdzekļa vadīšana alkohola reibumā, jo tā tāpat palielina reakcijas laiku un novērš domas no braukšanas, turklāt arī novērš skatienu no ceļa un neļauj vadīt automašīnu, pilnvērtīgi izmantojot abas rokas, bet par alkohola lietošanu tiek piemēroti daudz bargāki sodi un arī paši transporta līdzekļu vadītāji to uztver daudz nopietnāk.
Pēdējo piecu gadu laikā, transporta līdzekļu vadītāju skaits, kas ēd pie stūres ir gandrīz dubultojies. Aptauju rezultāti liecina, ka 54% braucēju veic dažādas paralēlas darbības, atrodoties pie stūres. Tā jau ir kļuvusi par normu un daudzi transporta līdzekļu vadītāji nesaskata neko nepareizu ēšanā pie stūres.
Daudzi braucēji ir pārliecināti par savām transporta līdzekļa vadīšanas spējām un uzskata, ka nekas slikts notikt nevar, tomēr tieši tāpat kā alkohola lietošana pirms braukšanas, arī paralēlu darbību veikšana braukšanas laikā palielina reakcijas laiku. Ēšanas laikā domas tiek novērstas. Lai gan daudzi to varētu apstrīdēt, sakot, ka tāpat spēj koncentrēties uz braukšanu, domas vienalga ir dalītas abu darbību veikšanai. Smadzenēm ir jāapstrādā daudz lielāks informācijas daudzums un gribot vai negribot, domas netiek pilnībā veltītas transporta līdzekļa vadīšanai. Ja uz ceļa notiek kas neparedzēts, nav iespējams laicīgi noreaģēt un veikt nepieciešamo manevru.
Turklāt arī skatiens tiek novirzīts. Protams, visu braukšanas laiku nav jāskatās uz ēdienu, tomēr vismaz uz dažām sekundēm skatiens tiek novērsts, kas ir pilnīgi pietiekami, lai notiktu kāds ceļu satiksmes negadījums. Sekundes laikā, ārpus apdzīvotas vietas tiek nobraukti aptuveni 50 m, bet apdzīvotā vietā 25 m. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja priekšā uzrodas kāds negaidīts šķērslis, pat tādā gadījumā ja reakcijas laiks ir pietiekošs, vienalga notiks sadursme, jo bremzēšanas ceļš ir pārāk garš.
Ēšana arī ievērojami ierobežo veicamās darbības. Viena roka visu laiku ir aizņemta, bet pēc noteikumiem abas rokas ir jātur uz stūres un vienu roku var atlaist tikai, lai pārslēgtu ātrumus vai veiktu kādas citas īslaicīgas, ar transporta līdzekļu vadīšanu saistītas darbības. Tātad, ja steidzami ir nepieciešams mainīt ātrumus vai veikt straujus manevrus, to nav iespējams operatīvi paveikt.
Daudzi transporta līdzekļu vadītāji ēšanu pie stūres neuzskata par likuma pārkāpumu, jo tas netiek reklamēts un popularizēts kā, piemēram, braukšana alkohola reibumā vai mobilo telefonu lietošana pie stūres, bet arī par to pienākas sods. Ēšana, tāpat kā mobilā telefona lietošana tiek atzīta par riskantu darbību pie auto stūres un par tām pienākas sods līdz 15 EUR un brīdinājums. Valsts policija gan ir ierosinājusi piemērot krietni bargākus sodus par šādiem pārkāpumiem un CSDD ir uzsākusi informatīvu kampaņu pret šiem bīstamajiem paradumiem. Sodi par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā ir krietni bargākai, kaut gan bīstamība abām darbībām ir ļoti līdzīga.
Labāk tomēr ir paēst pirms vai pēc braukšanas, nevis tās laikā. Nevajag apdraudēt savu un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, lai tikai ietaupītu dažās minūtes sava laika. Vienmēr atceraties, ka tas iespaido braukšanas spējas, neatkarīgi no tā, cik profesionāls un labs ir šoferis.