Kā nenopirkt zagtu auto?
Mūsdienās iespēja iegādāties zagtu auto nav pārāk liela, jo atbildīgās institūcijas cītīgi strādā, lai šādu praksi pilnībā izskaustu, taču arī zagtu auto pārdevēji nāk klajā ar jaunām metodēm kā apkrāpt pircējus un līdz ar to iespēja vēl joprojām pastāv. Katru gadu tiek konstatēti aptuveni desmit gadījumi, kad auto pircējs ir iegādājies zagtu automašīnu. Lai kas tāds nenotiktu ar jums, ir jāzina kā notiek zagtu auto tirdzniecība un kā uzreiz pateikt, vai tā ir zagta vai nav.
Vispirms ir jāizprot populārākās zagtu auto tirgošanas shēmas. Tas nav vienkāršs process, jo zagtas automašīnas tiek izsludinātas meklēšanā tūlīt pēc tam, kad ir konstatēts pazušanas fakts. Tas nozīmē, ka zaglim ir vai nu jāpaspēj pārdot auto pirms tas tiek izsludināts meklēšanā, vai jāslēpj visas zādzības pēdas, mainot auto vizuālo izskatu.
Vispopulārākā shēma paredz nomātu vai līzingā paņemtu auto pārdošanu uz citām valstīm. Proti, persona vienlaikus paņem vairākus auto līzingā. Pēc tam tiem tiek viltoti dokumenti un auto pārdod pircējiem citās valstīs. Līdz pat pārdošanas brīdim automašīna nav izsludināta meklēšanā, jo tā oficiāli ir nodota lietošanā personai, kas it kā mašīnu paņēma līzingā. Kad automašīna jau ir tikusi pārdota, tiek paziņots par automašīnas zādzību. Par zagtu auto līzinga maksājumi vairs nav jāveic, līdz ar to zaudē tikai līzinga kompānija. Tikai tad automašīna tiek izsludināta meklēšanā, taču tas vairs nav aktuāli, jo automašīna jau sen ir citā valstī. Automašīnas jaunajam īpašniekam problēmas radīsies tikai tajā brīdī, kad automašīnu būs jāpiereģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).
Retāk izmato metodi, kad zagta automašīna tiek pārkrāsota vai kā citādi pārveidota un tiek nomainīta automašīnas reģistrācijas numura zīme, lai pēc izsludināšanas meklēšanā to vēl varētu paspēt pārdot. Arī šajā gadījumā tiek viltoti dokumenti un automašīna pārdota citā valstī, lai būtu grūtāk atrast auto tirgotāju. Šādas metodes gan tiek izmantotas daudz retāk, jo prasa lielākas pūles un tikai retos gadījumos izdodas pārdot jau meklēšanā izsludinātu automašīnu.
Tiek izmantotas arī radošākas metodes, bet iepriekš minētās ir populārākās. Lai arī kā automašīna tiktu nozagta un kāds metodes tiktu izmantotas, lai zagļus nepieķertu, pašā pārdošanā darbojas līdzīga shēma. Zagļiem ir sakari citās valstīs. Viņi sadarbojas arī ar pilnīgi oficiāliem auto tirgotājiem. Pircējam auto placī var tikt piedāvāta automašīna, kurai, kā patiesais pārdevējs, ir norādīta ārvalstīs dzīvojoša persona. Pēc tam, ja radīsies kādas problēmas, pircējs nevarēs vērsties ne pret oficiālo auto tirgotāju, jo viņš nav norādīts kā pārdevējs, ne pret ārvalstu pilsoni. Ja automašīna tiešām izrādīsies zagta, tā tiks konfiscēta un pircējam nepienāksies nekāda kompensācija. Vēl jo vairāk, iespējams nāksies skaidroties par to, kā pie viņa nonākusi zagta automašīna.
Tātad daudz drošāk ir iegādāties automašīnu, kas jau ir reģistrēta Latvijā. Tas pilnībā neizslēgs varbūtību iegādāties zagtu automašīnu, taču samazinās to līdz minimumam. Visdrošāk ir ierādāties automašīnas, kas Latvijā reģistrētas jau vismaz pus gadu. Ja auto ir nozagtas ārzemēs, tad šajā laikā jau tas noteikti būs ticis izsludinātas meklēšanā. Tas nozīmē, ka CSDD jau būs informēti par neatbilstībām dokumentos un sākuši izmeklēšanu.
Tātad vislabākais veids, kā uzzināt vai auto nav zagts, būtu, pārbaudot vai tas nav izsludināts meklēšanā. Diemžēl potenciālajiem pircējiem šādas ziņas netiek izsniegtas un ir jāmeklē citi veidi, kā pārliecināties par to, ka auto nav zagts. Vispirms ir jāpārbauda auto dokumenti un jāpārliecinās, ka tiem nav nekādu viltojuma pazīmju. Dokumentos ir iestrādāti pret viltošanas elementi, kurus cītīgi jāapskata. Tas ir līdzīgi, kā pārbaudot viltotu naudu. Ja jums nav iepriekšēja pieredze auto pirkšanā, pārliecinieties arī ar to, kāda ir auto iegādes kārtība un kādi dokumenti jums vispār jāsaņem kopā ar auto.
Vēl viena būtiska pazīme, kas var liecināt par zagtu auto ir atslēgu vai signalizācijas pulšu trūkums. Izmatojot shēmu, kad tiek tirgotas līzingā paņemtas automašīnas, viena pults vai atslēga atradīsies pie līzinga kompānijas un zaglim būs iespēja pircējam nodot tikai vienu no tām. Ja trūkt pultis vai atslēgas, noteikti jānoskaidro kāpēc tā. Profesionāļi zagtu auto pārdevēji gan visticamāk būs paspējuši uztaisīt dublikātu, tāpēc pievērsit uzmanību arī tam, vai pultis un atslēgas nav atšķirīgas.
Noteikti jāpārbauda transportlīdzekļa reģistrācijas numuri. Jāpārliecinās, ka tiem nav nekādu bojājumu vai vizuālu defektu. Visvairāk jāpievērš uzmanība tam, lai tie nebūtu kādā vietā plīsuši, līmēti vai metināti. Numura zīmes mēdz viltot, sametinot vai salīmējot kopā divas atsevišķās numura zīmes.
Visbeidzot jāpievērš uzmanība arī cenai. Ja tiek piedāvāta neadekvāti zema cena, pastāv liela iespēja, ka kaut kas nav īsti kārtībā. Protams, var gadīties, ka tam ir arī kādi citi iemesli, piemēram, automašīnu nepieciešams pārdot ļoti steidzami, bet ja automašīnas cena šķiet pārāk zema, labāk būt īpaši piesardzīgam.