Kā pārbaudīt riepu protektora nodilumu?
Riepas ir viena no galvenajām automašīnas sastāvdaļām, kas nodrošina ne vien vienkāršu transportlīdzekļa kustību, bet arī drošību, tāpēc to izvēlei un apkopei ir jāpievērš īpaši liela uzmanība. Viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka riepu stāvokli ir protektora dziļums jeb nodilums. Regulāri pārbaudot riepu protektoru nodilumu var ne tikai pārliecināties, vai tas atbilst likumā notiktajam, bet arī konstatēt dažādas iespējamās problēmas un pārliecināties par automašīnas tehnisko stāvokli.
Latvijas likumdošana nosaka kādam ir jābūt minimālajam riepu protektora dziļumam, lai nodrošinātu ceļu satiksmes drošību. Nodilušas riepas ir bīstamas, tāpēc ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka minimālais pieļaujamais protektora dziļums vasaras riepām ir 1, 6 mm un ziemas riepām 4 mm. Tas gan nenozīmē, ka riepu protektoram vajadzētu būt tieši tādam. Ja protektors tuvojas šiem skaitļiem, ir jādomā par riepu nomaiņu. Vidējais riepu protektora dziļums jaunām vasaras riepām ir 6 – 8 mm un ziemas riepām 8 – 10 mm. Diemžēl riepas ar laiku nodilst. Riepu dilšana ir normāls process, bet to īpaši veicina tādi faktori kā agresīva braukšana, nepareizs gaisa spiediens riepās, bojājumi ritošajā daļā u.c.
Riepu protektora nodiluma pārbaudi ir jāsāk ar vizuāli riepu apskati. To jāveic ne vien, lai pārliecinātos par riepu nodilumu un protektora dziļuma atbilstību noteikumiem, bet arī, lai varētu konstatēt potenciālos transportlīdzekļa bojājumus. Katram transportlīdzekļa īpašniekam vismaz vienu reizi mēnesī, vajadzētu veikt riepu vizuālo apskati, kas ietver vairākas darbības.
Vispirms ir kārtīgi jāapskata riepas un jāpārliecinās, ka nav redzamas protektora nodiluma indikatora joslas. Tās ir cietas gumijas joslas, kuras ir redzamas, tikai tad, ja protektors ir nodilis un riepas vairs nav lietojamas. Šīs joslas var atrasties dažādās vietās, atkarībā no riepu ražotāja. Lai būtu drošs, ka tās tiešām ir protektora nodiluma indikatora joslas, pārbaudiet marķējumu uz riepas. Ja šīs līnijas tiešām ir redzamas, riepas steidzami jānomaina. Labāk tomēr ir negaidīt, kamēr šīs joslas parādās un riepas nomainīt savlaicīgi.
Pēc tam ir jāapskata, vei riepu protektors uz visām riepām ir vienmērīgs un kuras riepas daļas nodilst straujāk. Tas palīdzēs konstatēt, vai ar transportlīdzekli viss ir kārtībā. Ja riepu nodilums ir vērojams iekšējā un ārējā daļā visām četrām riepām, visticamāk riepas vajag piepumpēt. Ja šāds nodilums veidojas ļoti strauji, tas var liecināt arī par to, ka riepas kādu iemeslu dēļ pastiprināti izpūš gaisu. Savukārt, ja nodilusi ir riepas centrālā daļa, tas nozīmē, ka gaisa spiediens riepā ir pārāk liels. Ja vairāk ir nodilušas tieši priekšējās riepas, tas nozīmē, ka netiek ievērots pareizs braukšanas stils un pārāk ātri tiek braukts līkumos un pārāk strauji tiek veikti manevri. Ja nodilusi ir tikai viena riepa, iespējams automašīnas rati nav pareizi nobalansēti vai arī ir kādas problēmas ar konkrēto riepu. Ja riepas nodilst ātrāk vai nu labajā vei kreisajā pusē, iespējams ir nepieciešams veikt riteņu savirzes regulēšanu. Ja nodilušas ir pašas riepu malas iespējams ir nepieciešams veikt riteņu ģeometrijas regulēšanu.
Ir jāpievērš uzmanība arī tam, lai protektorā nebūtu iesprūduši netīrumi. Netīrumi riepu protektorā iesprūst regulāri, bet tas neļauj protektoram pildīt savas funkcijas. Protektoram ir jānodrošina saķere ar ceļu, tieši tāpēc tam jābūt noteiktā dziļumā. Ja tajā iesprūst netīrumi vai pat kādi nelieli priekšmeti, saķere ar ceļu ir apgrūtināta. Ja konstatējat, ka jūsu automašīnas riepu protektorā tiešām ir netīrumi, iztīriet tās, bet ja ir iesprūdis kāds ass priekšmets, piemēram nelīdzens akmens, stikls vai nagla, labāk dodieties uz auto servisu, jo tas var būt sabojājis riepu.
Tomēr to, vai riepu protektora dziļums ir pietiekams un drošs braukšanai, never noteikt vienkārši apskatot riepas. Bieži vien pēc izskata jaunas un kvalitatīvas riepas ir pārāk nodilušas, lai būtu drošas lietošanai, tāpēc riepu protektora dziļumu ir nepieciešams izmērīt. Nomērīt protektora dziļumu visvienkāršāk ir, izmantojot digitālo protektora mērītāju, bet ja jums tāda nav un arī nevēlaties to iegādāties, to var paveikt arī citādāk, piemēram, ar monētas palīdzību. Vislabāk ir izvēlēties samērā lielu monētu, kura būs pietiekoši plata, lai to ērti varētu ievietot starp riepu ūdens novadīšanas kanāliem. Protektora dziļums atbildīs tam, cik milimetru dziļumā iespējams ievietot monētu. Protams, varat mērīt protektora dziļumu arī, izmantojot nelieli lineāli vai citu metrisku mērierīci.
Riepu protektora nodiluma pārbaude ir ļoti būtiska. Pirmkārt, jau ir svarīgi pārliecināties par to, vai nodilums nav pārāk liels, lai riepas vispār varētu lietot un otrkārt, riepu protektora nodilums var jums ļoti daudz ko pavēstīt par automašīnas tehnisko stāvokli, tāpēc veltiet mazliet laika tam, lai pārliecinātos, ka ar jūsu auto un tā riepām viss ir kārtībā.