Kā sagatavot auto vasaras sezonai
Tuvojoties vasarai, gluži kā cilvēki pavasarī gatavojas pludmales sezonai, arī automašīnas pavasarī pēc garās ziemas sezonas tiek gatavotas vasaras sezonai. Neskatoties uz to, ka vasara pavisam noteikti ir autosatiksmei patīkamāks un automašīnas “veselībai” draudzīgāks laiks par, piemēram, rudeni vai ziemu, ir savlaicīgi jāparūpējas par tām automašīnas lietām, kas no vienas sezonas maiņas uz otru tiek mainītas, labotas vai uzlabotas. Kas ir tās pamatlietas, kas automašīnai noteikti būtu jāpārbauda un jāsaved darba kārtībā, lai ar to visu vasaru varētu pārvietoties bez bažām, droši, saudzīgi un ekonomiski?
Šķiet, ikvienam autovadītājam sezonas maiņa saistās galvenokārt ar riepu maiņu, tomēr, protams, tā nav vienīgā procedūra, kas pēc ziemas sezonas pavasarī jāveic savam automobilim – tā ietver arī virkni citu pasākumu, kas aktualizējas, iestājoties gada siltajam laikam – pavasarim un vasarai.
Kā jau minēts, ziemas riepas pavasarī ir jānomaina uz vasaras riepām. Ceļu satiksmes noteikumos noteikts, ka automašīna ar vasaras riepām ceļu satiksmē var piedalīties tikai no 1. marta, bet realitātē gadās visādi. Ir cilvēki, kuri pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus un ar nepiemērotām riepām piedalās ceļu satiksmē, gan sevi, gan citus pakļaujot briesmām, jo, kā zināms, attiecīgos laika apstākļos un uz attiecīga ceļu seguma braukšana vasaras riepas nenodrošina pilnīgu saķeri ar ceļa virsmu. Neskatoties uz to, ka ziema var būt arī silta un bez nokrišņiem visu sezonu, ātrāk par 1. martu likt vasaras riepas ir aizliegts. Jāmin, ka, balstoties uz laika apstākļiem un ceļu segumu, ilgāk ziemas riepas ir atļauts lietot, tomēr nevajag arī pārcensties, jo, piemēram, no 1. maija līdz 1. oktobrim ir aizliegts lietot riepas ar radzēm. Ja ar ziemas riepām tiek braukts tām neparedzētos apstākļos, tās gluži vienkārši tiek bojātas. Jo vairāk riepas tiek bojātas, jo ātrāk tās ir jāmaina, izdodot papildus naudu. Braucot ar ziemas riepām, kas ir mīkstākas, palielinās arī degvielas patēriņš, kas nav mazsvarīgi.
Pie reizes ieteicams veikt arī riteņu ģeometrijas jeb savirzes regulēšanu. Pirms braukšanas pa bedrainajiem pavasara ceļiem ieteicams pārbaudīt visu auto ritošo daļu.
Kā rāda pieredze, pēdējos gados vasaras ar stiprām un regulārām lietus gāzēm Latvijā ir normāla parādība. Lai atbrīvotu auto vējstiklu no spēcīgiem nokrišņiem vai pēkšņas ūdens šalts vējstiklā, stikla tīrītājiem nepieciešama vismaz viena sekunde. Šajā laikā vējstikls uz mirkli kļūst necaurredzams, kas rada bīstamību, jo, piemēram, auto, kas brauc ar ātrumu 100 km/h, vienas sekundes laikā nobrauc vidēji 30 m, kas var būt izšķiroši. Šī iemesla dēļ auto vējstiklu ieteicams apstrādāt ar kādu speciālu nanopārklājumu. Kā izpētīts, ar nanopārklājumu apstrādāts vējstikls minēto apstākļu laikā vējstikla caurredzamību uzlabo par vismaz 50%. Kas vēl būtiski, šis pārklājums pasargā stiklu no aizplīvurojuma jeb ūdens plēves, kas rodas, darbojoties stikla tīrītājiem. Daļa no šāda veida līdzekļiem, izveido arī aizsargājošu, netīrumus atgrūdošu, caurspīdīgu pārklājumu, kas par apmēram 70% samazina logu tīrīšanas šķidruma patēriņu, uzlabo stikla caurredzamību un ātrumā virs 80 km/h atbrīvo autovadītāju no nepieciešamības lietot logu tīrītājus, jo mitrums un netīrumi, tajā skaitā insekti, kuru vasarā ir īpaši daudz, no stikla noslīd paši.
Runājot par nokrišņiem, vējstiklu un tīrītājiem, jāpiemin, ka noteikti ir jāpārbauda arī vējstikla tīrītāju tehnisko stāvokli. Ziemas laikā slotiņas visbiežāk būtiski nolietojas un vairs nav spējīgas kvalitatīvi attīrīt stikla virsmu. Gatavošanās vasaras sezonai ir pats piemērotākais brīdis, lai tās nomainītu uz jaunām.
Neskatoties uz to, ka iestājas gada gaišākais laiks, kad arī naktis ir īsākas un garākas, un nepieciešamība pēc papildus gaismām dabiski mazinās, noteikti jāpārbauda arī gaismas lukturu tehniskais stāvoklis.
Vasarā, īpaši karstās vai sutīgās dienās ir ļoti grūti atturēties no vilinājuma izmantot auto gaisa kondicionētāju, tāpēc pirms vasaras sezonas iestāšanās ieteicams pārbaudīt arī tā tehnisko darba kārtību, pirmkārt pārbaudot freona daudzumu tajā, kas, iespējams, būs jāuzpilda.
Tā kā vasarā nereti ir novērojami arī ilgstoši sausuma periodi, kas nāk līdz ar putekļu daudzuma palielināšanos uz visa veida ceļiem. Lai izvairītos no to iekļūšanas auto salonā, jāparūpējas arī par auto salona filtru.
Protams, nevar aizmirst par auto virsbūvi – pēc ziemas tā var būt saskrāpēta, iebuktēta, ierūsējusi vai kā citādi bojāta. Šādos gadījumos vislabākais risinājums ir auto krāsošana.
Pavasarī, kad it visās jomās norit tā saucamā “pavasara tīrīšana”, nenāktu par ļaunu iztīrīt arī auto salonu.