Kādas automašīnas izvēlas sievietes?
Tirdzniecības centra “Mols” veiktajā aptaujā, gan vīrieši, gan pašas sievietes par tipiskāko automašīnas modeli atzina BMW X6. Jāsecina, ka sievieti, kas raksturota ar BMW X6 markas automašīnu, diez vai var nosaukt par vājo dzimumu, bet par skaisto dzimumu gan.
Prātojot par mūsdienās pastāvošajiem stereotipiem par to, kādas ir sievietes un ar kādām automašīnām tām būtu jābrauc, iespējams, varētu šķist, ka sievietēm piestāv tikai neliela izmēra automašīnas, turklāt, ar sievišķīgu dizainu, kā arī viegli vadāmas un ekonomiskas. Taču, atklājoties aptaujas rezultātiem, aina ir pavisam cita – 37% sieviešu apgalvo, ka īstens Latvijas sieviešu automobilis ir BMW X6. Kā apgalvo eksperti, BMW X6 biežā pieminēšana, visticamāk, ir Latvijas sabiedrības stereotipiskās domāšanas rezultāts, bet tik ievērojama sporta automašīnas un SUV hibrīda popularitāte tomēr norāda arī uz to, ka sievietes automašīnā vēlas justies pamanāmas, atšķirīgas, kā arī aizsargātas. Jāatzīst, ka automašīnas, kuras lielākā daļa ir veltīta reprezentācijas mērķiem, ideāli atbilst šo vēlmju realizācijai.
Vērtējot vīriešu un sieviešu aptaujā sniegtās atbildes kopumā, jāsaka, ka 31% aptaujāto, balstoties uz saviem personīgajiem novērojumiem, par tipiskāko sieviešu auto Latvijā atzīst BMW X6 automašīnu. 13% aptaujāto par tipiskāko sieviešu auto uzskata Mini Cooper, 12% aptaujāto – VW Beetle, bet vēl 10% aptaujāto – Nissan Juke. Šī aptauja lieku reizi apstiprina jau sen zināmu faktu – sievietes dod priekšroku izteiksmīgām automašīnām, kuros salona ietilpība un praktiskais sniegums ne vienmēr ir svarīgākais parametrs. Mini, Beetle un Juke ir ļoti raksturīgi šī segmenta pārstāvji. Protams, viena aptauja nav spējīga pilnīgi un objektīvi atainot Latvijas realitāti, jo Latvijas sievietes nereti brauc ar dienesta automobiļiem vai ģimenes automašīnām, kurām reti piemīt savs stils un ekstravagance. Par mazāk tipiskiem sieviešu automobiļiem aptaujā tika minēti ari Opel Mokka, Honda CR-V, kā arī Toyota RAV4. Jāpiemin, ka 13% aptaujāto par tipiskām sieviešu automašīnām uzskata citus auto modeļus.
Jāpiemin, ka tipiskākie sieviešu auto Latvijā ievērojami atšķiras no situācijas Baltijā un Eiropā. Automašīna ir izteikts pašapliecināšanās un statusa simbols visās Baltijas valstīs, turklāt Latvijā aizvien iecienītāki kļūst tie auto, kas autovadītājiem un pasažieriem palīdz noslēgties no ārpasaules – skatīties uz to it kā caur biezu akvārija stiklu un, vēlams, no augšas. Jāsaka atklāti, ka Eiropā, kur cilvēciskās un morālās vērtības ir lielākā cieņā, vajadzības pēc šāda veida “personīgās bruņmašīnas” nav.
Runājot par vīriešu sniegtajām atbildēm šajā aptaujā, jāsaka, ka pēc vīriešu domām tipiskākie sieviešu auto modeļi ir BMW X6, Mini Cooper un VW Beetle, attiecīgi 26%, 16% un 15% gadījumu. Tas, ka līderis ir BMW X6, varētu likt domāt, ka Latvijas vīriešiem ir neapzināta vēlme pasargāt savas sievietes, jo tik liela izmēra automašīnā sieviete varētu justies drošāk nekā pie sievišķīga un maza automobiļa stūres. Jāsaka, ka ikvienam autovadītājam, jo īpaši sievietēm, drošības aspekts pie stūres ir viens no būtiskākajiem faktoriem. Drošību, kā zināms, nosaka ne vien pašas automašīnas funkcijas, bet arī ceļi. Situācijā, kad ceļi ir ne visai labi un arī drošība uz tiem ir apšaubāma, uz sieviešu ideālā automobiļa statusu pretendē it visi paaugstinātie un urbānie automobiļi, sākot no mazajiem apvidus automobiļiem un beidzot ar cross-country tipa automobiļiem.
Ja runājam par to, kādus auto Latvijas sievietes vislabprātāk pašas izvēlas, nevis kuri auto tiek uzskatīti par to tipiskajiem spēkratiem, jālūko SEB līzinga dati. Šie dati liecina, ka 2014. gadā sievietes vislabprātāk deva priekšroku jauniem vai 4 līdz 8 gadus veciem automobiļiem, 28% gadījumu dodot priekšroku pilnīgi jaunas automašīnas iegādei, 22% gadījumu izvēloties 7 līdz 8 gadus vecus auto, bet 17% gadījumu izvēloties automašīnas, kas nav vecākas par 4 līdz 5 gadiem. Pērn Latvijas sieviešu vidū vispieprasītākās bija Volkswagen Golf, Nissan Qashqai, Toyota Auris, RAV4, Volvo XC60 un Hyundai Santafe automašīnas. Jāpiemin, ka Baltijas valstīs – Lietuvā un Igaunijā – pieprasītākā sieviešu automašīnas marka bija Toyota.
Neskatoties uz to, ka pastāv uzskats, ka sievietes visbiežāk izvēlas sarkanas krāsas automašīnas, SEB līzinga aptaujas dati liecina par to, ka Latvijā sieviešu populārāko krāsu top desmitniekā sarkanā krāsa ieņem vien 9. vietu. Šī topa virsotnē atrodas melnā krāsa. 20% no automašīnām, ko pērnajā gadā iegādājās SEB līzinga klientes, bija melnā krāsā. Topa otrajā pozīcijā atrodas baltā krāsa, kas sastāda 12% no kopējā sieviešu izvēlēto automašīnu skaita. Otro pozīciju ar balto krāsu dala dažādu tonalitāšu pelēkā krāsa, bet tai seko tumši sarkana, brūna, tumši zila, sarkana un gaiši brūna.
Ja skatāmies, kādas automašīnas sievietes izvēlas no to jaudas aspekta, jāsaka, ka sievietes izvēlas vidēji jaudīgas automašīnas, lielas jaudas automobiļus, kuriem ir 2,2 – 3,5 litru motors, atstājot vīriešu ziņā. Konkrētajā aptaujā uzrādās, ka sievietes iegādājušās galvenokārt 1,9 un 1,6 litru motora tilpuma automašīnas, veidojot attiecīgi 31% un 19% no kopējā sieviešu izvēlētā automobiļu skaita.
Kā pierāda aptaujas dati, sievietes, izvēloties automašīnu, apdomāti un rūpīgi izvērtē tādus racionālos kritērijus kā pietiekama jauda, ekonomisks degvielas patēriņš, bērnu vajadzībām pielāgots automobilis ar ratiņu un iepirkumu ievietošanai atbilstošu bagāžnieku, kā arī automašīnas izmēru piemērotība braukšanai pilsētvidē. Šī racionālā pieeja automašīnas izvēlē, iespējams, ir skaidrojama ar faktu, ka vidējais sieviešu vecums, kurā tiek iegādāta automašīna SEB līzingā, ir 42 gadi, un vairumam šo sieviešu ir arī ģimene ar bērniem, par kuriem ikdienā jārūpējas.
Automobiļa vērtība, kādā SEB līzinga klientes iegādājušās savu auto, svārstās no 4 līdz pat 36 tūkstošiem eiro, bet vidējā automašīnas summa, ko sievietes ir atļāvušās, ir 12 tūkstoši eiro. Visdārgākās automašīnas, ko pērn sievietes iegādājušās, ir BMW X3 un BMW X5.
Interesanti, ka salīdzinājumā ar pārējām Baltijas valstīm, Latvijā sievietes ir ievērojami aktīvākas automašīnu iegādē – Latvijā 48% no visiem SEB līzinga darījumiem privātpersonu sektorā ir slēgušas sievietes, kamēr Lietuvā šis skaitlis ir 38%, bet Igaunijā – 35%.
Jāpiemin arī tāds interesants fakts, ka visbiežāk sastopamais sieviešu vārds, kas Latvijā SEB līzingā ir iegādājušās automašīnas, ir Dace. Teju tikpat daudz ir arī Ineses, Ilzes, Lienes un Līgas. Lietuvā biežākās klientes ir bijušas Linas, bet Igaunijā tās ir bijušas Katrinas.