Kāds ir pareizs stāvoklis pie auto stūres un kā tas ietekmē satiksmes drošību?
Ikdienā par pareizu stāvokli pie auto stūres piedomā vien retais transportlīdzekļa vadītājs. Tā tiešām nav lieta, ko transportlīdzekļu vadītāji uzskatītu par būtisku, taču patiesība ir tāda, ka tas ietekmē spējas vadīt auto un līdz ar to, arī kopējo satiksmes drošību. Nepareiza, neērta pozīcija, vadot auto var novest pie tā, ka transportlīdzekļa vadītājs ātri nogurst, jūtas neērti un nav spējīgs pietiekoši ātri veikt manevrus un citas darbības, kas ir svarīgas, lai spētu pilnvērtīgi piedalīties ceļu satiksmē. Kāda tad īsti ir pareiza pozīcija pie stūres un ko tā ietekmē?
Mugurai cieši jāpieguļ krēsla atzveltnei
Ļoti daudzi autovadītāji pieļauj kļūdu, tieši nepareizi sēžot automašīnas sēdeklī. Pareiza, ergonomiska pozīcija ir tad, ja autovadītāja mugura, pilnā garumā piekļaujas auto sēdekļa atzveltnei. Tipiska, nepareiza poza ir tikai muguras lejasdaļas piekļaušana atzveltnei, ķermeņa augšējo daļu izvirzot uz priekšu. Šī poza daudziem liek justies drošāk, jo tad rodas sajūta, ka iespējams labāk pārskatīt ceļu, taču tas noved pie vairākām problēmām. Pirmkārt, tad ļoti liela slodze tiek likta uz autovadītāja sprandu, kas ar laiku sāk radīt nogurumu un galvassāpes. Tāpat arī nogurst acis, jo vadītāja skatiens nav vērsts taisni uz priekšu un acis ir vairāk jāgroza, lai pilnībā pārredzētu, kas notiek uz ceļa. Visbeidzot, šāda poza apgrūtina spēju veikt manevrus, jo rokas uz stūres ir novietotas nepareizi. Īslaicīgi braucot ar saliektu muguru varbūt arī nekādas sekas neizjutīsiet, bet darot to ilgstoši, noteikti pats pamanīsiet, cik apgrūtinoša kļūst spēja vadīt auto. Lai nodrošinātu pareizu pozu sēdeklī ir jānoregulē krēsla atzveltnes slīpums.
Rokām jāatrodas vienā līmenī ar vadītāja plecu līniju
Ļoti būtisks ir arī pareizas roku novietojums. Tieši rokas ir tās, ar kurām tiek kontrolēts auto, tāpēc ir jāpielūko, lai rokas nenogurtu un lai būtu ērti veikt visas vajadzīgās darbības ar tām. Ja autovadītāja rokas būs vienā līmenī ar plecu līniju, būs viegli noturēt pareizu roku novietojumu uz stūres (uz deviņiem un trijiem) un arī pārslēgt ātrumus bez nepieciešamības lieties uz priekšu. Rokas arī tik ātri nenogurs, jo tās netiks lieki sasprindzinātas un veiktās kustības neuzliks uz tām pārlieku lielu slodzi. Tas ļaus daudz ātrāk un veiksmīgāk veikt visus manevrus. Lai nodrošinātu pareizu roku līmeni, ir jānoregulē transportlīdzekļa sēdekļa augstums, kā arī stūres augstums.
Izspiežot pedāļus, kājām jābūt mazliet saliektām
Vēl svarīgs ir arī kāju novietojums. Ļoti bieži autovadītāji sēdekli atbīda pārāk tālu, līdz ar to, izspiežot pedāļus, kāja ir pilnīgi taisna. Patiesībā, tai vajadzētu būt mazliet ieliektai, citādāk to ir ļoti jāsasprindzina, ik reizi, kad rodas vajadzība izspiest pedāļus. Tādā veidā kājas ātri vien nogurst, jo tās nepārtraukti ir saspringušas. Ja ilgstoši tiek vadīts auto ar sasprindzinātām kājām, var rasties problēmas ar pedāļu lietošanu. Kājas var kļūt tik ļoti nogurušas, ka tās būs grūtāk kustināt, līdz ar to, rodoties nepieciešamībai ātri izspiest pedāļus, var rasties ļoti bīstama situācija. Lai kājas būtu pareizā pozīcijā, ir jāpiebīda tuvāk auto sēdeklis. To darot gan jāpielūko, lai nenonāktu otrā galējībā, proti, lai kājas nebūtu pārāk saliektas. Kāja nedrīkst skarties pret stūres ratu vai paneļa korpusu, jo tad atkal braukšana kļūs neērta un nedroša.
Tāpat kā darot jebkuru darbu, arī vadot auto ir jāievēro ergonomikas principi. Auto vadīšana ir ļoti atbildīgs uzdevums, tāpēc vadītājam visu laiku ir jābūt modram un viņam ir jājūtas ērti. Ja tas netiek nodrošināts, ir tikai loģiski, ka auto vadīšanas spējas samazinās, kas var būt pamats ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanai, tāpēc nākamreiz, kad sēžaties pie auto stūres, noteikti pievērsiet uzmanību tam, kādu pozīciju esat ieņēmuši un izvērtējiet, vai tā tiešām ir ērta un ergonomiska.