Kāpēc elektromobiļi Latvijā ir tik nepopulāri?
Gandrīz visi lielākie automobiļu ražotāji piedāvā iespēju iegādāties elektormobiļus. Tās ir ar elektrību darbināmas automašīnas, kurām salīdzinot ar tradicionālajām, ar degvielu darbināmajām automašīnām ir daudz priekšrocību – tās ir ekonomiskas, klusas un videi draudzīgas. Tomēr par spīti tam visam, Latvijā, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, elektromobiļii uz ielām ir sastopami visai reti. Kas tad īsti ir galvenie iemesli, kāpēc Latvijā elektromobiļi ir tik nepopulāri?
Pēc 2015. gada datiem, Latvijā ir reģistrēti tikai 218 elektrisko transporta līdzekļu lietotāji. Piemēram, pavisam netālu esošajā, Zviedrijā elektromobiļus lieto gandrīz 17 000 transportlīdzekļu vadītāju, bet Norvēģijā gandrīz 85 000 transportlīdzekļu vadītāju. Protams, šīs valstis ir lielāks uz attīstītākas, tomēr starpība tāpat ir milzīga. Šīs starpības pamatā pārsvarā ir nepietiekama infrastruktūra un bailes izmēģināt ko jaunu.
Vislabilākās problēmas rada tieši nepietiekamais elektromobiļu uzlādes staciju skaits. Latvijā pašlaik ir tikai 12 elektromobiļu uzlādes stacijas. Septiņas no tām atrodas Rīgā, viena Gulbenē, viena Jūrmalā, viena Ogrē, viena Tērvetē un viena Talsu novadā. Pārsvarā elektomobiļi ar vienu pilnu uzlādi teorētiski var nobraukt aptuveni 200 km lielu attālumu, taču praktiski šis attālums bieži vien izrādās vēl mazāks. Tātad, daudzās attālākās Latvijas vietās šādu transporta līdzekļu izmantošana ir neefektīva vai pat pilnībā neiespējama. Elekromobiļus gan ir iespējams uzlādēt arī pie parastas rozetes, taču tad uzlāde var aizņemt pat 20 stundas, nevis 30 minūtes, kā tas ir veicot uzlādi tam paredzētajā stacijā.
Labā ziņa ir tā, ka jau nākamā gada laikā ir paredzēts izveidot projektu, kura mērķis ir Latvijā izveidot nacionāla līmeņa uzlādes infrastruktūras tīklu. Tas dos iespēju veikt uzlādi vēl 218 uzlādes stacijās visā Latvijas teritorijā, tādējādi samazinot braukšanas attālumu ierobežojumu, kāds līdz šim ir pastāvējis. Šīs uzlādes stacijas tiks izbūvētas uz lielākajiem Eiropas transporta tīkla autoceļiem, kā arī reģionālajiem autoceļiem. Tiek plānots, ka šī projekta veiksmīgas īstenošanas gadījumā, elektromobiļu lietotāju skaits varētu palielināties pat trīs reizes, taču, kamēr projekts vēl nav īstenots, elektromobiļu īpašniekiem ir jārēķinās ar nepietiekamu infrastruktūru un tās radītajiem ierobežojumiem.
Vēl viens būtisks faktors, kāpēc elektromobiļi citur daudz straujāk gūst popularitāti, nekā Latvijā, ir dažādās privilēģijas. Latvijā uz elektromobiļu īpašniekiem nekādi nozīmīgi atvieglojumi vai privilēģijas neattiecas, ja nu vienīgi vispārīgi zemāka cena par enerģiju, ar kuru tiek darbināta automašīna. Piemēram, jau minētajā Norvēģijā, elektromobiļu īpašnieki var baudīt ļoti daudzas privilēģijas. Viņiem nav jāmaksā ceļa nodoklis, kā arī par braukšanu cauri auto tuneļiem vai braukšanu pa automaģistrālēm. Viņiem tiek ierādītas arī bezmaksas autostāvvietas un atsevišķās vietās tiek dota iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslām. Nav nekās brīnums, ka Norvēģijā tik daudzi autovadītāji izvēlas iegādāties elektromobiļus, ja tas dod šādas priekšrocības. Norvēģija noteikti ir līdere šajā ziņā, bet arī daudzās citās Eiropas valstīs uz elektromobiļu īpašniekiem attiecas speciāli noteikumi.
Nenoliedzami Latvijā transporta līdzekļu vadītājus no elektromobiļu iegādes attur arī to cena. Elektromobilis, salīdzinot ar tāda paša modeļa auto, kuram ir iekšdedzes dzinējs, parasti maksā gandrīz uz pusi vairāk. Tā kā Latvija ir viena no ekonomiski neattīstītākajām valstīm Eiropā, kur cilvēku maksātspēja ir daudz zemāka, elektromobiļa iegāde nav pieejama visiem, kas to vēlas. Pat tad, ja ar to ir iespējams ietaupīt ilgtermiņā, daudzi tomēr izvēlēsies lētākus variantus.
Visbeidzot, transporta līdzekļu izvēli ietekmē arī pavisam dabiskas bailes no kaut kā jauna. Elektromobili Latvijā ir ienākuši pavisam nesen, līdz ar to daudzos transporta līdzekļu vadītājos tie vēl nav spējuši ieviest uzticību. Pieradums pie transporta līdzekļiem ar iekšdedzes dzinējiem, daudzus attur no elektrombiļu iegādes. Tie vēl nav sevi pierādījuši praksē uz Latvijas ceļiem, tāpēc netiek uzskatīti par gana uzticamiem.
Kopumā var teikt, ka Latvija vienkārši vēl nav pilnībā gatava elektromobiļiem. Citās valstīs tie ir ienākuši mazliet ātrāk, turklāt tajās daudz straujāk tika izveidota piemērota infrastruktūra un labvēlīgi apstākļi elektromobiļu īpašniekiem. Kad, kas tāds tiks panākts arī Latvijā, elektromobiļi visticamāk vairs nebūs nekāds retums.