Kāpēc OCTA ir obligāta, nevis brīvprātīga?
Visi transportlīdzekļu īpašnieki zina, ka ik pa laikam obligāti ir jāiegādājas OCTA polise, bet ne visi saprot kam īsti tā vajadzīga un kāpēc tās iegāde ir obligāta, nevis brīvprātīga. Kaut arī maksa par OCTA polisi parasti ir diezgan neliela, ja transporta līdzekļa īpašnieks ne reizi nav iekļuvis nevienā ceļu satiksmes negadījumā, bet katru gadu ir godīgi ir iegādājies OCTA polisi, viņam varētu rasties priekšstats, ka tā ir tikai lieka naudas izšķiešana vai izkrāpšana, bet patiesībā OCTA polise ir pat ļoti nepieciešama un daudzus autovadītājus ir pasargājusi no lielām nepatikšanām.
OCTA ir sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. Eiropas Savienībā OCTA polise ir obligāta visiem mehāniskajiem transporta līdzekļiem un piekabēm, kas piedalās ceļu satiksmē un ir reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā. Latvijā iegādāta OCTA polise ir derīga visā Eiropas ekonomikas zonā un Šveicē, bet dodoties uz pārējām valstīm ir jākārto papildus dokumenti. OCTA polises cenu ietekmē dažādi faktori, kā, piemēram, transportlīdzekļa vadītāja braukšanas vēsture, transportlīdzekļa izmantošanas veids, transportlīdzekļa vecums u.c.
OCTA polise ir paredzēta, tādiem gadījumiem, kad transportlīdzekļa vadītājs ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu un nodarījis zaudējumus citai personai. Bez OCTA polises visus radušos zaudējumus vainīgajam transportlīdzekļa vadītājam jāsedz pašam, bet ja polise ir iegādāta, tad visus zaudējumus segs apdrošinātāji. Tiek atlīdzināti, gan mantiskie zaudējumi, gan morālais kaitējums summā līdz 5 miljoniem EUR.
Var gadīties, ka autovadītājs, kuram nav pārāk labs materiālais stāvoklis, kādā ceļu satiksmes negadījumā nodara ļoti lielus zaudējumus jaunam un dārgam transportlīdzeklim. Bez apdrošināšanas viņam visu mūžu nāktos maksāt par cietušajam transportlīdzekļa vadītājam, lai nosegtu visus radušos zaudējumus. Var gadīties arī, ka vainīgais transportlīdzekļa vadītājs vispār nav spējīgs samaksāt sava materiālā stāvokļa dēļ. Lai šādas situācijas nerastos, likumā ir noteikts, ka OCTA polise visiem mehāniskajiem transporta līdzekļiem ir obligāta.
Ja kādam tomēr rodas aizdomas, ka OCTA polises ir shēma, kā transportlīdzekļu vadītājiem izkrāpt naudu, tad šo teoriju varētu apgāzt fakts, ka OCTA nozare strādā ar zaudējumiem. Piemēram, 2015. gadā Latvijā kopā apdrošinātājiem tika iesniegti 43 672 zaudējumu pieteikumu. No tiem 42 044 tika izmaksātas atlīdzības, kas kopā sastāda vairāk kā 41,3 miljonus EUR. Tas apdrošināšanas nozarei kopumā radījis zaudējumus 11,7 miljonu EUR apmērā.
Pēc tā var secināt, ka OCTA polises iegāde ir ļoti izdevīgs darījums. Ja OCTA nozarē ir tik lieli zaudējumi izmaksāto kompensāciju dēļ, tas nozīmē, ka ieguvēji ir tie, kas izmanto šos pakalpojumus. OCTA polises ir obligātas, lai pasargātu transportlīdzekļu vadītājus, nevis nestu peļņu apdrošināšanas kompānijām.