Kas jāzina par automašīnu akumulatoriem?
Daudzi auto īpašnieki uzskata, ka akumulators ir viena no tām automašīnas detaļām, kuru iegādāties un uzturēt kārtībā ir ļoti viegli – vienkārši jānopērk automašīnas modelim atbilstošs akumulators, jāuzstāda un viss. Diemžēl bieži vien ar akumulatoriem gadās visādas ķibeles, tieši tāpēc, ka pietrūkst zināšanas par to iegādi, uzturēšanu un citiem aspektiem. Arī akumulatori ir dažādi un tiem ir nepieciešama pareiza uzturēšana, lietošana un kopšana, tāpēc vajadzētu zināt par tiem pilnīgi visu.
Pirmkārt ir jāzina, ka akumulatoriem ir ļoti dažādi parametri – elektriskais tilpums, iedarbināšanas strāvas lielums, baterijas korpusa izmēri, baterijas masa, baterijas stiprināšanas veids u.c. Parasti gan ar vairumu no šiem parametriem problēmu nav – tiek izvēlēti tādi paši kā iepriekšējam akumulatoram, un vairumā gadījumu tas arī ir pareizi, bet reizēm šāda izvēle var būt nepiemērota vai pat kļūdaina, jo īpaši ja runa ir par lietotām automašīnām.
Vispopulārākā kļūda, ko pieļauj auto īpašnieki ir klimatiskajiem apstākļiem nepiemērota akumulatora iegāde. Tiek ražoti dažādiem klimatiskajiem apstākļiem atbilstoši akumulatori. Mēs dzīvojam vairāk uz ziemeļiem, līdz ar to nākas pieredzēt arī diezgan aukstu laiku un ir nepieciešams akumulators ar lielu auksta motora iedarbināšanas strāvu. Liela daļa autovadītāju Latvijā iegādājas lietotas automašīnas, kas nāk no Rietumeiropas valstīm. Tur ziemas ir siltākas, līdz ar to tiek izmantoti akumulatori, kas paredzēti sliktākiem apstākļiem. Arī tad ja automašīnai akumulators tiek mainīts, automašīnu īpašnieki neizvēlas šos aukstajam laikam paredzētos akumulatorus, bet gan iegādājas tādus pašus kā iepriekš vai arī jaudīgākus, taču jaudai ar to nav nekāda sakara. Tas arī ir viens no būtiskākajiem iemesliem, kāpēc ziemās bieži vien automašīnas ir grūti iedarbināt.
Vēl arī rezerves tilpums ir viens no parametriem, ko var mainīt, iegādājoties jaunu akumulatoru. Tas ir akumulatora tilpuma krājums. Tas tiek mērīts minūtēs, kad notiek izlāde ar 25 A strāvu jebkura tilpuma baterijai 27°C temperatūrā. Šādi mērījuma parametri ir izvēlēti tāpēc, ka tas atbilst auto kustības laikam, kad rodas bojājumi ģeneratorā. Akumulatoram, kuram rezerves tilpums ir 55 A/h mērījums ir 80 – 90 min. Tātad, ja ģeneratorā radīsies kāds bojājums, auto varēs darboties vēl aptuveni pusotru stundu. Šo darbību nodrošinās uz akumulators. Jo lielāks ir rezerves tilpums, jo labāk, tāpēc, pērkot jaunu auto, būtu ieteicams izvēlēties pēc iespējas lielāku rādītāju šim parametram.
Ja iegādāts piemērots akumulators, jāizprot arī tā darbība un uzturēšanas principi. Daudzi auto īpašnieki arī neizprot, kādas funkcijas akumulators pilda, tāpēc pie visām ķibelēm kas saistītas ar akumulatora darbību, vaino tieši pašu ierīci, taču problēmas bieži vien ir citur. Problēma ļoti iespējams ir kādā no strāvas patērētājiem. To nezinot, auto īpašnieki var mainīt vienu akumulatoru pēc otra, bet problēmu neatrisināt. Ja akumulatori nolietojas krietni ātrāk nekā tam būtu jānotiek, meklējiet problēmu kaut kur citur.
Jāzina, ka akumulators var izlādēties arī pats. Ja tā notiek, tas nenozīmē, ka akumulators jebkādā veidā ir bojāts, bet gan nepareizi lietots. Ļoti bieži šādas problēmas ir novērojamas tad, ja auto tiek pārāk reti lietots. Stāvot, akumulators pakāpeniski pats no sevis izlādējas. Atsevišķos gadījumos tas var bojāt automašīnu, jo cenšoties to iedarbināt notiek pārmērīga izlāde. Arī tad, ja pārāk ilgstoši tiek lietots kāds no strāvas avotiem, akumulators var izlādēties.
Ļoti svarīgi ir zināt to, ka akumulatoram ir nepieciešama arī papildus uzlāde. Ja automašīna tiek izmantota regulāri un ar to viss ir kārtībā, uzlādi jāveic vien reizi gadā, taču ja automašīna netiek gana bieži izmantota, vai arī tā tiek izmantota aukstā laikā, nepieciešams papildus uzlādi veikt biežāk. Tas pasargās automašīnu no problēmām, kas var rasties, mēģinot iedarbināt izlādētu akumulatoru.
Arī akumulatora uzlādi veikt ir jāprot. Pats svarīgākais ir atvienot akumulatoru no automašīnas pirms šī procesa. Nepareiza akumulatora uzlāde var izraisīt sprādzienu, tāpēc ir ļoti svarīgi, lai tas tiktu darīts drošā vietā un tālāk no automašīnas. Svarīgi ir zināta arī to, kādu lādētāju jāizmanto. Ja automašīnai ir nehermētiskais akumulators, tad var izmantot vienalga kādu lādētāju (automātisko, pusautomātisko, manuālo), bet ja automašīnai ir hermetizētais akumulators, drīkst izmatot tikai un vienīgi automātisko lādētāju.
Tās ir pamata lietas, kas jāzina par akumulatora nomaiņu, lietošanu un uzturēšanu. Šī ir viena no detaļām, kas var būtiski ietekmēt automašīnas darbību, tāpēc pievērsiet tai pienācīgu uzmanību.