Kruīza kontrole un autopilots – vai tie automašīnā tiešām ir nepieciešami?
Mūsdienās daudzām automašīnām ir pieejamas tādas opcijas kā kruīza kontrole un autopilots. Tas nozīmē, ka automašīna var pati veikt noteiktas darbības, kas zināmā mērā atvieglo autovadītāja darbu. Varētu šķist, ka tās ir ļoti noderīgas sistēmas visiem autovadītājiem, jo spēj pasargāt no dažādiem ceļu satiksmes negadījumiem. Kruīza kontrole un autopilots tiešām daudzos gadījumos ir noderīgi, tomēr ne vienmēr ir jēga tos izmantot.
Pēc definīcijas kruīza kontrole ir sistēma, kas automātiski uztur vienmērīgu braukšanas ātrumu un ievēro distanci ar priekšā braucošo transporta līdzekli, bet autopilots ir sistēma, kas automātiski ietur pareizu braukšanas trajektoriju. Mūsdienās abām šīm sistēmās ir pieejami vairāki varianti, kas galvenokārt atšķiras pēc to advencētības un automatizācijas līmeņa. Lai izmantotu kruīza kontroli vai autopilotu, autovadītājam parasti ir jānospiež poga un jānoregulē dažādi iestatījumi. Tās darbojas pateicoties sensoriem, kas atpazīst šķēršļus un ceļa apzīmējumus. Nenoliedzami, abām šīm sistēmām ir vairākas priekšrocības.
Kruīza kontrole ļauj autovadītājam daudz drošāk mainīt braukšanas joslas, jo sensori brīdina par to, ka plānotais manevrs varētu būt nedrošs. Tātad šī sistēma ir piemērota tiem, kas bieži brauc pa lielceļiem un veic daudz manevru. Vēl šī sistēma ir ļoti noderīga intensīvas satiksmes gadījumā, kad nākas bieži uzsākt un pārtraukt braukšanu. Ar kruīza kontroli pastāv daudz mazāka iespēja ietiekties priekšā esošajā automobilī, jo tad, kad sensori uzver priekšā esošu objektu, autovadītājs par to tiek brīdināts un automašīna automātiski samazina ātrumu un ievēro drošu distanci. Dažiem autovadītājiem tā palīdz arī ievērot pareizu braukšanas ātrumu, jo autovadītāji bieži vien pierod pie ātruma un pat nepamana, ka to pārsniedz. Kā jau iepriekš tika minēts, kruīza kontrole uztur vienmērīgu braukšanas ātrumu, kas pasargā no noteikumu pārkāpšanas. Protams, ir vēl citas situācijas, kad to ir ērti izmantot.
Autopilots ir ļoti piemērots tiem autovadītājiem, kas mēro ļoti lielus attālumus, piemēram, tālbraucējiem. Veicot lielus attālumus transportlīdzekļa vadītājs var sākt justies noguris un tad pasliktinās viņa reakcija. Tādā gadījumā pastāv liela iespēja nobraukt no ceļa vai iebraukt pretī braucošajā transporta līdzeklī. Šādā situācijā ļoti labi palīdz autopilots, kas var likt automašīnai pašai braukt, ievērojot pareizu trajektoriju.
Tātad kruīza kontrole un autopilots ir nepieciešami pārsvarā tiem, kas brauc daudz, ātri, lielus attālumus un intensīvā satiksmē. Ja ikdienā vairāk pārvietojaties pa samērā maziem ceļiem, uz kuriem neatrodas pārāk daudz autovadītāju, diez vai šī sistēma jums būs noderīga. Pirmkārt, kā jau iepriekš tika minēts, sensori darbojas tikai 150 m attālumā un ja šajā rādiusā jums apkārt automašīnu nav, sistēmu izmantot būs bezjēdzīgi. Otrkārt ja braucat visu laiku pa vienu joslu, jums diez vai būs nepieciešami kādi brīdinājumi par pārkārtošanās drošību.
Ne kruīza kontrole, ne autopilots diemžēl nesniedz iespēju vadīt automašīnu pilnībā bez fiziskas personas klātbūtnes. Tās ir tikai sistēmas, kas palīdz dažādās sarežģītās situācijās. Ja esat pārliecināts par savām braukšanas prasmēm un ekstrēmos apstākļos bieži nebraucat, diez vai jums būtu izdevīgi iegādāties automašīnu, kas aprīkota ar kruīza kontroli un autopilotu.