Latvijas autovadītāju automašīnas izpauž to personības
Socioloģiskais pētījums par Latvijas autovadītāju auto vērtībām, īpašību un auto personības uztveri, ko īstenojis BIGBANK, atklāj, ka 47% Latvijas autovadītāju automašīna ir daļa no personības izpausmes, bet to autovadītāju vidū, kas jaunāki par 29 gadiem, ir 53% vadītāju, kas automašīnu atzīst par savas personības papildinājumu.
Kā pierāda pētījumā iegūtie dati, vairāk nekā puse jeb 55% Latvijas autovadītāju savas automašīnas uzskata par kaut ko vairāk nekā tikai transportlīdzekli. 56% autovadītāju atzīst, ka braukšana ar automašīnu sagādā tiem baudījumu. Pārliecinošs vairākums aptaujāto jeb 86% autovadītāju atklāj, ka tiem ir svarīgi, lai pārvietošanās ar automašīnu sagādātu tiem prieku. Jāpiebilst, ka braukšanas baudījumu automašīnā novērtē visu iespējamo vecumu un ienākumu līmeņu autovadītāji, tomēr lielāko vērtību savam spēkratam piešķir jaunāki autovadītāji – apmēram 2/3 jeb 69% autovadītāju, kas ir vecumā no 18 līdz 29 gadiem, personīgo automašīnu uzskata par kaut ko vairāk nekā tikai par pārvietošanās līdzekli.
Pētījuma dati pierāda, ka braukšana ar automašīnu ir svarīga Latvijas autovadītāju identitātes un kvalitātes komponente, neatkarīgi no vadītāju vecuma vai ienākumiem. Kā izrādās, Latvijas autovadītāji ir braukšanas baudītāji, kas pārvietošanos ar auto nevērtē tikai no funkcionalitātes aspekta. Šis fakts noteikti ietekmē arī autovadītāju spēkrata izvēli, kā arī braukšanas paradumus kopumā.
Atbildot uz jautājumu par to, kādi faktori visvairāk palīdz izcelt automašīnas personību, 40% aptaujāto autovadītāju atbildēja, ka automašīnas marka ir būtiskākais faktors, kas veido tās identitāti. 39% autovadītāju par svarīgu faktoru uzskata automašīnas krāsu, bet 34% autovadītāju uzskata, ka viens no šādiem faktoriem ir arī auto markas modelis. Arī automašīnas jauda 26% gadījumu tiek raksturota kā pietiekoši svarīgs faktors, kas veido automobiļa personību. 22% respondentu uzskata, ka arī automašīnas interjers spēlē lielu lomu automašīnas identitātes veidošanā. 20% respondentu uzskata, ka pat tādas detaļas kā aprīkojuma elementu, īpašie stikli un spoileri veido auto personību, bet vēl 13% respondentu min riteņu diskus. Jāpiemin korelācija, ka jo jaunāki ir autovadītāji, jo lielāka loma tiek piešķirta automašīnas jaudai – 38% jauniešu līdz 29 gadu vecumam uzskata to par svarīgu automašīnas identitātes īpašību, pretēji tikai 18% vadītāju, kas vecāki par 40 gadiem.
Pētījumā novērota arī tāda sakarība, ka jo lielāki ir autovadītāju ienākumi, jo specifiskāki faktori tiek vērtēti automašīnas personībā. Piemēram, autovadītājiem, kuru ienākumi ir mazāki par 300 eiro, 53% gadījumu izteikti svarīga šķiet automobiļa marka, bet tiem autovadītājiem, kuru ienākumi ir lielāki par 900 eiro, 29% gadījumu tiek piegriezta vērība automašīnas markai. Autovadītāji, kuri pelnī vairāk par 900 eiro mēnesī, par būtiskiem automašīnas identitātes faktoriem uzskata krāsu, auto modeli, kā arī jaudu, attiecīgi 45%, 42% un 33% gadījumu.
Minētais pētījums veikts 2015. gada augustā, un tajā ir piedalījušies 500 Latvijas autovadītāji.