Lietas, kas būtu jāzina katram autovadītājam
Ar automašīnām, diemžēl visai bieži gadās dažādas ķibeles. Kaut gan mūsdienās autovadītāji savu transportlīdzekļu labošanu izvēlas uzticēt profesionāļiem, nevis dara to paši, ir dažas pamata lietas, attiecībā un transportlīdzekļu darbību, darbību un labošanu, kuras būtu jāzina pilnīgi visiem transportlīdzekļu vadītājiem. Tās ir pašas pamata darbības, kas jāveic, ja transportlīdzeklim pēkšņi kas atgadās vai arī lai no tā izvairītos. Pirms dodaties savā nākamajā izbraukumā, pārliecinieties, vai jūs zināt, kā pārbaudīt vai salobot savu auto.
Pirmkārt, noteikti ikvienam transportlīdzekļa vadītājam ir jāzina, kā nomainīt riepu. Tas nav nekas sarežģīts, taču daudzi autovadītāji šādās situācijās ir bezspēcīgi, jo nezina, kā to paveikt. Tad atliek vien saukt autoevakuatoru un izšķiest lielu naudu. Lai tas nebūtu jādara un riepas nomaiņa nebūtu nekas ārkārtējs atcerieties dažus vienkāršus soļus. Vispirms, ielieciet ātrumu pārslēgšanas sviru ātrumā (ja izmantojat manuālo kārbu) vai parkošanās režīmā (ja izmantojiet automātisko kārbu) un noraujiet rokas bremzi. Zem automašīnas, bojātā rata tuvumā, novietojiet domkratu un ar to lēnām un pakāpeniski paceliet automašīnu, līdz bojātais rats vairs nepieskaras zemai. Pēc tam noņemiet rata skrūves un uzgriežņus. Ja tie ir ļoti stingri pieskrūvēti, varat pāris reizes uzsist pa tiem. Uzlieciet rezerves riteni un nedaudz pievelciet skrūves. Kad tas izdarīts, lēnām nolaidiet automašīnu atpakaļ zemē. Pēc tam paņemiet krusta atslēgu un uzmanīgi pieskrūvējiet tās līdz galam. Tas viss kopā aizņems vien dažas minūtes laika un varēsiet droši turpināt ceļu, bez autoevakuatoru vai servisa darbinieku palīdzības.
Noteikti jāzina arī, kā uzlādēt automašīnas akumulatoru. Tas arī nav sarežģīti, bet ir daudz bīstamāk. Pirmkārt, vienmēr ir jāņem līdzi vadi ar klemmēm, lai šis process jebkurā vietā un jebkurā laikā būtu iespējams. Ieteicams izvēlēties vadus, kuru laukums nav mazāks par astoņiem kvedrātmilimetriem. Vispirms plusa jeb sarkano klemmi jāpievieno tās automašīnas akumulatoram, kurš izlādējies un pēc tam to pašu sarkano klemmi jāpievieno arī otras automašīnas akumulatoram. Tad jāpievieno mīnusa jeb melno klemmi automobilim, no kura tiks uzlādēts akumulators. Šī vada otro klemmi jāpievieno pie kādas no motora metāliskajām daļām automobilim, kurš izlādējies. Tas ir ļoti būtiski, citādāk akumulators var uzsprāgt. Pēc tam atliek vien iedarbināt auto no kura tiek veikta uzlāde un aptuveni pēc piecām minūtēm, kad akumulators mazliet palādēts, jāiedarbina otra automašīna.
Vēl jāzina, kā pārbaudīt gaisa spiedienu automašīnas riepās. Pareizi piepumpētas riepas ļauj taupīt degvielu un padara braukšanu drošu un efektīvu. Izmērīt spiedienu riepās ir pavisam vienkārši. Tikai jānoņem riepu vārstuļu kātu uzgaļi un jāpievieno tiem mērītājs jeb gaisa manometrs. Tas uzrādīs gaisa spiedienu atmosfērās. Parasti vieglajām automašīnām aizmugurējās riepās gaisa spiediens ir 2 atmosfēras un par 0,2 atmosfērām vairāk priekšējās riepās, taču to, kādam ir jābūt precīzam gaisa spiedienam riepā nosaka konkrētās riepas ražotājs, tāpēc pirms riepu iegādes ir noderīgi uzzināt, kādam tad īsti šim gaisa spiedienam ir jābūt.
Ikvienam jāprot pārbaudīt arī eļļas līmeni. Pareiza eļļas līmeņa uzturēšana nodrošina ilglaicīgu motora darbību. Patiesībā to būtu jāizdara vismaz reizi mēnesī. Lai to izdarītu ir jāizslēdz automašīnas dzinējs. Jāatver motora pārsegs. Jāizvelk mērstieni no motora un tas jānotīra. Tad mērstienis jāieliek atpakaļ motorā un vēlreiz jāizņem laukā. Tad būs skaidri redzams, kāds ir eļļas līmenis. Ja eļļas līmenis ir zem minimālās atzīmes, ir jāpielej eļļa. Arī tas ir vienkārši – jāatskrūvē motora korķis un eļļa jāielej.
Un visbeidzot ir jāzina, kā izkustināt automašīnu, kad tā ir kaut kur iestrēgusi. Ir saprotams, kāpēc tas ir nepieciešams – lai nepaliktu ar savu auto iestrēdzis kādā peļķē vai citā vietā. Lai to paveiktu vispirms ir jāsaprot, cik slikta ir situācija. Ja esat tikai nedaudz iestrēdzis ar velkošajiem riteņiem, vajadzētu pietikt ar nelieku pastumšanu, reizē, braucot uz priekšu, bet ja esat nopietni iestidzis, rīcības plāns ir mazliet sarežģītāks. Vispirms jāpamēģina pabraukt vai nu uz priekšu vai atpakaļ, tikai pārliecinoties, ka tas neliek iestigt vēl dziļāk. Parasti šīs process izveido mazliet brīvu vietu ap riteņiem. Pēc tam mēģiniet zem ratiem palikt kādu dēli vei jebko, kas ir pieejamas – koks zaru, metāla stieni utt. Ja arī tas nedarbojas, nāksies meklēt kāda garāmbraucēja palīdzību, kas būs gatavs jūs izvilkt laukā. Ja garāmbraucēju nav, tad gan paša spēkiem ārā no bedres netiksiet.
Šīs ir tikai dažas pamata lietas, kas būtu jāzina ikvienam autovadītājam. Patiesībā to vajadzētu iemācīt jau autoskolā, jo šīs zināšanas ir tik par būtiskas kā ceļu satiksmes noteikumi. Bez tām varat ātri vien sabojāt savu automašīnu vai pat palikt uz ceļa, ļoti neērtā situācijā. Noteikti iegaumējiet šīs lietas, lai sevi no tā pasargātu.