Lietots auto pret jaunu auto
Kad esat saskārušies ar nepārvaramu vēlmi vai gluži vienkārši nepieciešamību iegādāties automašīnu, visupirms padomājiet, vai tik tiešām jums ir nepieciešams jauns, nevis lietots auto. Kādēļ šāds ieteikums? Lielā daļā sabiedrības ir iesakņojies uzskats vai pat stereotips, ka jauns automobilis viennozīmīgi ir labāks par vecāku auto, tomēr šis pieņēmums ir diezgan greizs. Lai apstiprinātu šo teoriju, aplūkosim konkrētus pieredzes piemērus un pētījumu datus.
Ja tomēr jārunā par konkrētiem piemēriem, pirmkārt ir jāmin vērtības kritums, kas ir pati lielākā jaunu automašīnu problēma. Jauna auto vērtība par apmēram 10% nokrītas jau tajā mirklī, kad tas tiek izdzīts laukā no salona. Vislielākais automašīnas vērtības kritums notiek pirmo 12 mēnešu laikā pēc tā nopirkšanas, tāpēc pat tādā gadījumā, ja jūs nopirksit kaut vai vienu gadu vecu automašīnu, lielākā vērtības samazināšanās būs jau gājusi jum secen. Nereti šis vērtības kritums ir tik ievērojams, ka rezultātā tas ir vienlīdzīgs ar tādas pašas vai vēl labākas automašīnas vērtību.
Noteikti ir jāsalīdzina arī jaunu un lietotu automašīnu cenas. Protams, jaunām automašīnām tās ir ievērojami augstākas kā tādas pašas markas un modeļa lietotām automašīnām, bet, kā jau iepriekš minēts, šī vērtība un cena ir augstāka tikai īsu brīdi. Savukārt izvēloties lietotu automašīnu, jums ir iespēja ne vien iekļauties izvēlētā budžeta robežās, bet nereti iegūt arī labāk aprīkotu un jaudīgāku izvēlētā auto modeļa versiju, šad tad uz cenas starpības rēķina nopērkot pat klasi augstāku auto.
Runājot par auto cenām, jārunā arī par ikmēneša izmaksām, kas attiecas uz jaunām un lietotām automašīnām. Mūsdienās reti kurš var atļauties nopirkt jaunu automašīnu par saviem personīgajiem finanšu līdzekļiem, tādēļ noformē, piemēram, auto līzingu. Lieki piebilst, ka līzinga, tāpat kā kredīta gadījumā, ir jāveic arī procentu maksājumi, kas jaunās automašīnas pircējam liek pakāpeniski atmaksāt ne vien automašīnas cenu, bet arī līzinga pakalpojumu. Protams, tas attiecas arī uz gadījumiem, kad auto līzingā tiek pirkti lietoti auto.
Ja runājam par vispārējiem izdevumiem, kas attiecas uz jauniem un lietotiem auto, jāmin sekojošais. Kā pierāda vairāki pētījumi un testi, jo jaunāks automobilis, jo dārgāks ir tā remonts un rezerves daļas, kā arī jaunu auto ķibeļu skaits ir lielāks nekā lietotu auto nebūšanu skaits. Piemēram, “Consumer Reports” pierāda, ka pat 9 – 10 gadus veciem automobiļiem remonts ir nepieciešams retāk nekā pilnīgi jauniem auto. Paradoksāli, bet tā nu tas ir. Iespējams, šis paradokss ir skaidrojams ar faktu, ka mūsdienās, attīstoties tehnoloģijām un arī automobiļiem kļūstot sarežģītākiem, pastāv lielāks risks, ka smalkās tehnoloģijas būs niķīgākas nekā, piemēram, 10 gadus veca spēkrata salīdzinoši vienkāršā sistēma. Visbiežākie defekti rodas tieši augsti attīstītajās elektrosistēmās un datoros, tāpēc var teikt, ka attīstītāks ne vienmēr ir drošāks, uzticamāks un izdevīgāks.
Ja runājam par jaunu automobiļu priekšrocībām, tiem ir garantija, kuras veciem automobiļiem vairs nav, tomēr to nevar apgalvot viennozīmīgi, jo, kas kuram skaitās vecs auto – piemēram, 3 gadus vecam, bet lietotam auto vēl aizvien var būt garantija.
Šie fakti cilvēkiem nav noslēpums, bet gan daudzu cilvēku pieredzes secinājums. Šī iemesla dēļ aizvien vairāk cilvēku izvēlas pirkt tieši lietotas, nevis jaunas automašīnas. Savukārt šī iemesla dēļ sākusies sīva konkurences cīņa starp lietotu un jaunu automašīnu pārdevējiem, kas novedusi pie teju vienlīdzīgām cenām abās kategorijās. Šobrīd vairākās pozīcijās iegādāties jaunu auto ir lētāk nekā lietotu, tomēr jāatceras, ka jēdzieni “lētāk” un “izdevīgāk” nav sinonīmi.