Nepiesprādzējies pasažieris ir potenciālais slepkava
50% gadījumu aizmugurē sēdošie vieglo automašīnu pasažieri nepiesprādzējas ar drošības jostām, negadījumu brīžos nereti izraisot traģiskas sekas, jo, kā pierāda pētījumi, ceļu satiksmes negadījumos aizmugurē sēdošais pasažieris priekšā sēdošajiem lido virsū ar pat sešu tonnu smagu svaru, kas, kā saprotams, ir svars, kas ir spējīgs nogalināt ne vien priekšā sēdošos, bet arī pašu negadījuma izraisītāju. Šī iemesla dēļ CSDD jeb Ceļu satiksmes drošības direkcija ir uzsākusi kampaņu, kas saucas “Dzīvības josta”. Kampaņa tiek realizēta, izvietojot attiecīgus plakātus ceļmalās un demonstrējot video rullīšus.
Kampaņas “Dzīvības josta” mērķis ir aktualizēt drošības jostu izmantošanu arī auto pasažieru vidū – ne vien to, kas sēž auto priekšā, bet arī to, kas sēž auto aizmugurē, tādējādi avārijas brīdī izglābjot ne vien savu dzīvību, bet arī nekļūstot par nāvējošu ieroci, kas ir spējīgs nogalināt citus automašīnā sēdošos.
Neskatoties uz to, ka situācija kopumā nav vērtējama negatīvi, tomēr notiek, kā saka, mīņāšanās uz vietas, tādēļ ir izstrādāts pasākumu plāns, ko iespējams darīt dažādos, ar drošību saistītos jautājumos, un viens no tiem ir akciju rīkošana. Šoreiz akcija aicina lietot drošības jostas, īpašu uzsvaru liekot uz auto aizmugurē sēdošajiem pasažieriem.
Vērtējot kopumā, ceļu satiksmes drošību apdraud tādi četri faktori kā braukšana dzērumā, ātruma pārsniegšana, drošības jostu nelietošana, kā arī izmanības novēršana, piemēram, braukšanas laikā rakstot īsziņu. Lielākais šīs kampaņas izaicinājums ir pārliecināt lietot drošības jostas arī sēžot aizmugurē, jo pašlaik to dara 80% priekšpusē sēdošo, bet tikai 50% aizmugurē sēdošo. Ja īpaši jāatzīmē, tad jāsaka, ka Jelgavā šajā ziņā ir visapzinīgākie braucēji.
Cilvēki, sēžot aizmugurē, nepiesprādzējas, jo nepazinās briesmas, ko šāda rīcība var nodarīt. Būtiskākais risks, kas šādā situācijā pastāv, ir priekšā sēdoši savainošana. Piemēram, ja aizmugurē sēdošā pasažiera ķermeņa masa ir 70 kg un auto brauc ar ātrumu 50 km/h, aizmugurē sēdošais priekšā sēdošajam lido virsū ar 3,5 t lielu svaru. Ja automašīna brauc ar lielāku ātrumu nekā 50 km/h, šis svars var būt lielāks par 6 t. Jāpiemin, ka pat mazs bērns lido ar 1 t smagu svaru. Lieki piebilst, ka šādā situācijās nāves risks ir ļoti augsts. Tomēr šis nav vienīgais risks – nepiesprādzējušies pasažieri negadījuma brīdī var aizlidot tālu no automašīnas, bet cietušo atrašana, piemēram, krūmos padsmit metrus no auto prasa laiku, kas, kā zināms, šādās situācijās ir izšķirošs.
Kā liecina 2014. gada dati, 54% no cietušajiem ir bijuši tieši pasažieri, un jauniešu izraisītās avārijās ir vistraģiskākās, jo pasažieri visbiežāk nav piesprādzējušies. Pērnajā gadā Mangaļos notikušajā ceļu satiksmes negadījumā bojā gāja it visi, izņemot vienu pasažieri, kas bija piesprādzējies. Tāpat pērn par drošības jostu nelietošanu noformēti 30 tūkstoši administratīvo pārkāpumu protokolu. Kampaņas mērķis ir panākt, lai drošības jostu lietošana sēžot auto aizmugurē kļūtu par pašsaprotamu.
Runājot par ceļu satiksmes negadījumiem vispārīgāk, jāmin, ka pērn bojā gājušo pasažieru skaits bija teju dubultojies, proti, ja 2013. gadā tie bija 28 pasažieri, tad 2014. gadā tie bija jau 50 pasažieri. Jāpiemin, ka 37% gadījumu bojāgājušo pasažieru vecums bija robežās no 18 līdz 34 gadiem. Šis ir vēl viens no iemesliem, kādēļ pastiprināta vērība tiek pievērsta tieši pasažieru drošībai un to informēšanai kampaņu veidā.
Kampaņas ietvaros CSDD sadarbībā ar apdrošināšanas kompāniju ERGO piedāvā interaktīvi izglītojošu spēli sociālajā tīklā www.draugiem.lv, lai, virtuālajā vidē izspēlējot dažādus scenārijus, ļautu ikvienam saprast, ka avārijas situācijās nepiesprādzējies pasažieris ir drauds ne tikai pats sev, bet arī citiem automašīnā esošajiem.
Kampaņas “Dzīvības josta” organizētāji ir CSDD, Valsts Policija, apdrošināšanas sabiedrība ERGO, SIA “Statoil Fuel & Retail Latvia”, kā arī Zelta Boulinga un skvoša centrs.