Pasliktinās braukšanas kultūra uz ceļiem
Kā liecina, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja jeb LTAB aptaujā iegūtie rezultāti, vairums Latvijas autovadītāju uzskata, ka autobraucēju braukšanas kultūra uz ceļiem ir laba vai normāla, turklāt, autovadītāju pašnovērtējums attiecībā uz savām braukšanas prasmēm ir ievērojami labāks nekā citu satiksmes dalībnieku spēju novērtējums.
Lielākā daļa jeb 55,2% autovadītāju uzskata, ka braukšanas kultūra uz Latvijas ceļiem ir laba vai apmierinoša, kas ir vērtējams pozitīvi. Tomēr, ja salīdzinām šos aptaujas datus ar iepriekšējā gadā veiktās aptaujas datiem, jāsaka, ka pozitīvi noskaņoto autovadītāju skaits ir samazinājies par 9%. Jāpiebilst, ka to autovadītāju, kas uzskata, ka braukšanas kultūra uz ceļiem ir katastrofāla, skaits ir palielinājies par teju 12%.
Kā liecina iegūtie aptaujas dati, vairākums autovadītāju uzskata, ka paši ir atbildīgi ceļu satiksmes dalībnieki un ka pārkāpumus tie biežāk novēro citu autovadītāju darbībās, nevis savās. Teju 88% autovadītāju norāda, ka citi autovadītāji nereti vispār neparāda pagrieziena rādītājus vai arī dara to ar ļoti lielu nokavēšanos. Jāpiemin, ka pagājušajā gadā to autovadītāju, kas izteica šādu novērojumu, bija par 14% mazāk. Aptaujas rezultāti par nožēlu pierāda arī to, ka vairums autovadītāju uzskata, ka nekas ļauns neatgadīsies arī tad, ja manevrs tiks veikts pēkšņi vai pat neatļauti. Jāatgādina, ka jebkurš šāda veida solis var ne vien maldināt citus satiksmes dalībniekus, bet izraisīt arī smagus ceļu satiksmes negadījumus.
Nereti Latvijas autovadītājus spēj ietekmēt tikai likuma prasības vai bargo sodi, bet par to, ka ikviena maldinoša vai nepareiza kustība uz ceļiem var izraisīt nopietnus ceļu satiksmes negadījumus, vienkārši tiek aizmirsts. Pat tāda šķietami sīka darbība kā pagrieziena rādītāja neparādīšana var gan maldināt citus ceļu satiksmes dalībniekus, gan pakļaut autovadītāju un tā pasažierus lielam riskam. Noteikti jāatceras, ka, atrodoties uz ceļa un piedaloties ceļu satiksmē, kā gājējiem, tā arī transportlīdzekļu vadītājiem ir gan savas tiesības, gan pienākumi. Ja cienīsim viens otru, tad dalība ceļu satiksmē it visiem būs ērtāka un vieglāka.
Kā jau pieminēts, autovadītāju pašnovērtējums par savām braukšanas spējām ir ievērojami augstāks nekā pārējo ceļu satiksmes dalībnieku novērtējums, tāpēc vairākums aptaujas atbildēs norāda, ka paši lielākoties ievēro ceļu satiksmes noteikumus. 80% autovadītāju atzīst, ka pagrieziena rādītāju ieslēdz arī situācijās, kad apkārt nav citu ceļu satiksmes dalībnieku. 71% autobraucēju norāda, ka vienmēr ieslēdz pagrieziena rādītāju arī tādos gadījumos, kad galvenais ceļš krustojumā maina virzienu. Tomēr 5% autovadītāju atzīst, ka pagrieziena rādītāju tādās situācijās neieslēdz.
Viens no priekšnoteikumiem, kā iespējams izvairīties no avārijas situācijām, ir savlaicīga pagrieziena rādītāja rādīšana arī situācijās, kas ir šķietami nevainīgas. Tāda rīcība sniedz iespēju veidot pozitīvu bonus – malus vēsturi, kuras rezultātā OCTA polises cena ir zemāka. Jāsaka, ka atbildīga braukšana ne vien pasargā pašu autovadītāju un to pasažieru veselību un dažkārt pat dzīvību, pasargājot tos no dažāda smaguma traumām, bet arī ļauj ietaupīt naudas līdzekļus.
Nobeigumā jāpiemin, ka LTAB veiktajā aptaujā par autovadītāju braukšanas paradumiem piedalījās 310 autovadītāji, kas automašīnu vada ik dienas.