Sals – kā pareizi iedarbināt auto?
Kā rāda pieredze, autovadītājiem ziema sākas nevis tad, kad kalendāra lodziņā rēgojas 1. decembris, bet gan tad, kad no rīta sākas problēmas ar automašīnas dzinēja “pamodināšanu”. Kā zināms, mitrums un pat pavisam neliels sals padara zināmas visas automašīnas elektrosistēmas problēmas, tā vadītājam sagādājot vienas vienīgas nebūšanas. Turpinājumā iepazīstieties ar padomiem, kas var palīdzēt vieglāk iedarbināt automašīnas dzinēju gada aukstākajā laikā – ziemā – un izvairīties no citām, ar to saistītām likstām.
Pirmkārt, būtu nepieciešams atsaukt atmiņā vairākus fizikas likumus, kas tika mācīti jau skolā. Jāatceras, ka pie negatīvas gaisa temperatūras jeb “mīnusiem” eļļa sastingst, tāpēc starterim ir grūtāk iegriezt un griezt dzinēju. Pats elementārākais veids, kā iespējams ietaupīt griešanas enerģiju, ir sajūga pedāļa izspiešana. Tiem automobiļiem, kas ir aprīkoti ar automātisko transmisiju, tādu iespēju nav, tāpēc vajadzētu parūpēties vismaz par to akumulatoru. To iespējams izdarīt, dzinējam izmantojot zemākas viskozitātes eļļu un nomainot degvielas filtrus.
Tiem autovadītājiem, kuru auto ir aprīkoti ar dīzeļdzinēju, vajadzētu nomainīt kvēlsveces. Runājot par dīzeļdzinējiem, jāmin, ka liela sala gadījumā, no rīta to iedarbinot, sākumā ieteicams vairākas reizes pagriezt aizdedzes atslēgu, tādējādi nedaudz pasildot sveces, un tikai tad mēģināt piedabūt motoru darboties. Ja tas uzreiz neizdodas, nekādā gadījumā nevajadzētu starteri un akumulatoru “mocīt”. Šādiem iedarbināšanas mēģinājumiem nevajadzētu būt garākiem par 3 līdz 5 sekundēm, bet pēc katra šāda mēģinājuma vajadzētu ļaut automašīnas akumulatoram vismaz 30 sekundes atpūsties. Jāuzsver, ka īsie startera griešanas periodi arī izkustina sastingušo motora eļļu. Ja autovadītājs cenšas izmisīgi iedarbināt automašīnu, tiek nodarīts kaitējums starterim un, tam pārmērīgi ilgi griežoties, nesadedzinātā degviela iekļūst katalizatorā, tādējādi sabojājot izplūdes gāzu sistēmu.
Jāatceras, ka neiedarbinātas automašīnas, kurai ir ieslēgta signalizācija, akumulators izlādējas aptuveno 10 dienu laikā. Ja tuvākajā laikā neplānojat nekur braukt, centieties maksimāli taupīt automašīnas baterijās atlikušo enerģiju, izslēdzot visas iespējamās auto elektrību tērējošās ierīces, piemēram, signalizāciju, lukturus, logu un sēdekļu apsildi, ventilāciju, kā arī radio uztvērēju. Ieklausieties automašīnas startera skaņā – ja tas tik tikko spēj pagriezt dzinēja kloķvārpstu, tā apgriezieni ir vāji, paneļa apgaismojums satumst knapi saskatāmā gaismā, iespējams, ir izlādējies automašīnas akumulators. Iemesls akumulatora izlādei var būt gan ilgstoša tā lietošana, kādas problēmas elektroķēdē, degvielas sistēmā vai arī autovadītāja braukšanas ieradumos. Ja ikdienā tiek nobraukti tikai nelieli attālumi, ģenerators nepaspēj uzlādēt akumulatoru, jo tā uzlādei ir nepieciešamas vismaz 60 minūtes braukšanas. Jebkurā gadījumā nevajadzētu nodarboties ar pašdarbību, bet gan meklēt kādu kvalificētu speciālistu.
Ja aukstā ziemas laikā tomēr veiksmīgi izdodas iedarbināt automašīnas dzinēju, jebkurā gadījumā der paturēt prātā vienu speciālistu ieteikumu – nepieciešams izvairīties no augstiem apgriezieniem, kamēr motors un motorā cirkulējošā eļļa nav uzsilusi. Kustīgo detaļu eļļošana zemas gaisa temperatūras apstākļos vienmēr norit sliktāk, tādēļ arī eļļa ātrāk nolietojas. Ja bieži tiek braukti nelieli attālumi, automašīnas eļļu vajadzētu mainīt biežāk.