Vai auto viedā aizdedzes sistēma rada drošības riskus?
Drīz Amerikas Savienotajās Valstīs desmit lielākie automašīnu ražotāji (General Motors, BMW, Volkswagen, Mercedes Benz, Bentley, Toyota, Fiat, Chrysler, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Nissan un Der Spiegel) stāsies tiesas priekšā, jo tiek apsūdzēti par nepietiekamu informācijas sniegšanu saistībā ar viedajām aizdedzes sistēmām. Precīzāk, automašīnu ražotāji tiek vainoti 13 cilvēku nāvēs, ko izraisījušas tieši viedās aizdedzes sistēmas. Šis apgalvojums sākotnēji varētu šķist absurds, jo ir grūti iedomāties veidus, kā šāds aizdedzes sistēmas varētu nogalināt, tomēr sava loģika tajā ir.
Viedajā aizdedzes sistēmā, atšķirībā no tradicionālās, nav nepieciešams izmantot parastās aizdedzes atslēgas, lai iedarbinātu automašīnu. Šo parasto aizdedzes atslēgu vietā tiek izmantota īpaša atslēga, kuru uztver sensors. Autovadītājam, pienākot pie savas automašīnas, pat nav nepieciešams izņemt atslēgu no kabatas un atslēgt durvis, jo sensori uztver šīs atslēgas klātbūtni jau no metra attāluma. Tāpat, nav nepieciešamas arī ievietot atslēgu aizdedzē un to pagriezt. Tā vietā tiek izmantota starta poga, ko nepieciešams vien piespiest. Tieši šī starta/stop poga arī ir galvenais iemesls, kāpēc cilvēki ir tikuši ievainoti un pat gājuši bojā.
Cietušie apgalvo, ka automašīnu ražotāji nav snieguši pietiekoši plašu informāciju par riskiem, kas saistīti ar viedo aizdedzes sistēmu jeb to, kā tiek izslēgta aizdedze automašīnās ar viedo aizdedzes sistēmu. Cietušie autovadītāji uzskatīja, ka tad, ja automašīna tiek apstādināta un autovadītājs ir devies no tās prom, līdzi ņemot viedo atslēgu, tās motors automātiski izslēgsies, taču tā nav. Dzinējs ir jāizslēdz tāpat kā jāieslēdz – nospiežot starta/stop pogu.
Šī fakta dēļ vairāki autovadītāji atstāja savas automašīnas slēgtās garāžās, kas atrodas blakus dzīvojamajai telpai, nepiefiksējot, ka dzinējs vēl joprojām darbojas. Garāžā esošās automašīnas, ar ieslēgtiem dzinējiem izdalīja indīgās izplūdes gāzes, ar kurām pēc tam saindējās automašīnu vadītāji un pasažieri, kas atradās šajās dzīvojamajās telpās, kas atrodas blakus garāžai. Automašīnu izplūdes gāzes tik lielā koncentrācijā ir ļoti bīstamas un patiešām var izraisīt nāvi. Vai tas nozīmē, ka šīs viedās aizdedzes sistēmas tiešām ir rada nopietnus drošības riskus?
Fakti, ka cilvēki dēļ šīm viedajām aizdedzes sistēmām ir tikuši ievainoti un pat gājuši bojā ir neapstrīdami, bet jautājums ir – vai tā ir automašīnu ražotāju atbildība, vai tomēr pašu autovadītāju nolaidība? No vienas puses šķiet pilnīgi loģiski, ka aizdedze ir ne vien jāieslēdz, bet arī jāizslēdz. Arī izmantojot tradicionālās atslēgas, tās ir jāpagriež gan ieslēdzot aizdedzi, gan izslēdzot. Absurdi šķiet arī tas, ka galvenā apsūdzība ir tieši par nepietiekamu informācijas sniegšanu, jo iegādājoties automašīnu, pārstāvjiem un tirgotājiem nav pienākums visos sīkumos izklāstīt visu par automašīnas darbību. Ja vadītājam ir neskaidrības par kādiem aspektiem, kas saistās ar automašīnas darbību, ar tiem ir iespējams iepazīties ražotāju izdotajās rokasgrāmatās. Tāpat, ražotājiem par labu liecina fakts, ka miljoniem citu autovadītāju, kuri izmato šīs viedās aizdedzes sistēmas, tomēr ir sapratuši to darbības principus un nekādas problēmas nav radušās.
No otras puses, nav arī gluži tā, ka ir zināms tikai viens šāds gadījums. Ja 13 cilvēki ir miruši un vēl daudzi tikuši ievainoti, tad nevar noliegt, ka viedās aizdedzes sistēmas tomēr savā vaidā rada drošības riskus. Ja vairākos gadījumos cilvēki nav sapratuši kā šī sistēma darbojas, tad iespējams automašīnu ražotāji tiešām nav bijuši uzdevumu augstumos, informējot pircējus par to, kādas var būt sekas ja automašīna netiek pareizi izslēgta.
Tiesas spriedums vēl nav zināms un arī automašīnu ražotāji šīs apsūdzības pagaidām nav komentējuši, taču daudzviet var lasīt gan ekspertu, gan citu autovadītāju un pasažieru viedokļus par šiem nelaimes gadījumiem un apsūdzību izvirzīšanu. Vairums uzskata, ka apsūdzības ir tikai veids, kā autovadītāji cenšas attaisnot savu paviršību, taču ir arī gana daudz aizstāvju, kas piekrīt cietušajiem un pat min daudzus citus aspektus, kāpēc viedās aizdedzes sistēmas ir uzskatāmas par nedrošām un kopumā neērtām.
Lai vai kāds arī beigās būs tiesas spriedums, vienmēr pārliecinieties, ka esiet izslēdzis automašīnas dzinēju, ja izmantojat viedo aizdedzes sistēmu un drošības pēc pabrīdiniet arī citus, kas to izmanto. Pat tad, ja esat automašīnu ražotāju pusē un uzskatiet, ka cietušie paši ir vainīgi, labāk lieki neriskējiet.