Vai tev vajadzētu zināt, kā nomainīt automašīnas riepu?
Ikvienam autovadītājam vajadzētu saprast kā darbojas automašīna un ko darīt ja kaut kas noiet greizi. Nopietnu problēmu gadījumā, protams, automašīnas remontu vajadzētu uzticēt profesionāļiem, kas ir īpaši apmācīti automašīnu labošanā, bet tādas pamata lietas kā eļļas pārbaude un nomaiņa, akumulatora piešķilšana, vējstiklu šķidruma nomaiņa vai riepas nomaiņa, tomēr būtu jāpārzina katram. Aptauju rezultāti liecina, ka jauno šoferu vidū tikai viena trešdaļa prot nomainīt automašīnai riepu. Tātad lielākā daļa nezinātu vai viņu automašīnai viss ir labā tehniskā stāvoklī, turklāt pēkšņas nelaimes gadījumā daudzi paliktu uz ceļa un gaidītu, kad kāds atbraukts palīgā
Daudzi autovadītāji uzskata par normu, vērsties pie profesionāļiem, lai salabotu katru sīkumu. Vairums pat ļoti vienkāršas un elementāras lietas vairs negrib darīt paši, jo uzskata, ka profesionāļi to paveiks kvalitatīvāk, turklāt gan mācīšanās, gan pats darbs aizņem ļoti daudz laika un prasa īpašas prasmes un zināšanas, ko var apgūt tikai speciālos kursos vai skolās, taču tā nav. Riepas nomaiņa ir pietiekoši vienkārša un noderīga prasme, lai atvēlētu nedaudz laika un iemācītos to izdarīt. Nekad nevar zināt, kad tas atmaksāsies, jo ne visas lietas varam ieplānot un riepu var gadīties nomainīt arī nekurienes vidū.
Ko darīt situācijā, ja pēkšņi pārplīst automašīnas riepa, bet tuvumā nav nevienas apdzīvotas vietas, turklāt mobilajam telefonam ir nosēdies akumulators? Ja nezināt kā nomainīt riepu ir tikai divi varianti – gaidīt un cerēt, ka kāds garāmbraucējs apstāsies vai iet vairākus kilometrus līdz tuvākajai apdzīvotajai vietai. Šādā situācijā pavisam noteikti ieguvējs būtu tāds autovadītājs, kurš prot nomainīt riepu, jo tad jau pēc dažām minūtēm būtu iespējams turpināt ceļu tā, it kā nekas nebūtu noticis, turklāt viņš izvairītos no maksāšanas servisam par riepas nomaiņu.
Patiesībā riepas nomaiņa ir pavisam vienkāršs process. Vispirms ātrumpārslēgs ir jāieliek pirmajā ātrumā, jāatvelk rokas bremze un jāieslēdz avārijas signālu. Tad zem mašīnas jānoliek domkrats un jāatskrūvē, kamēr tas saskaras ar automašīnas slieksni. Tad jāatskrūvē visas skrūves un jāskrūvē domkrats, kamēr rats atraujas no zemes. Pēc tam atliek tikai atskrūvēt skrūves līdz galam, noņemt riteni, nomainīt to pret rezerves riteni un cieši aizskrūvēt skrūves. Nekādas īpašas prasmes nav vajadzīgas vienīgi nedaudz fiziskā spēka un zināšanas par to, kādā secībā, kas jādara.
Mūsdienās gan ir izgudrotas dažādas tehnoloģijas, kas palīdz izvairīties no šādām situācijām. Piemēram, ir tādas riepas, ar kurām var pabraukt arī pēc tam, kad tās ir pārplīsušas. Šajās riepās tiek izmantota tā saucamā run-flat tehnoloģija. Ar šādām riepām, atkarībā no to ražotāja var nobraukt vēl 50 km – 150 km, nepārsniedzot braukšanas ātrumu 80 km/h. Šī tehnoloģija ir balstīta uz to, ka riepām ir izturīgākas sānu malas un palielināta stingrība, lai riepa varētu izturēt slodzi arī ar ļoti zemu spiedienu tajā. Šādas riepas gan ir ievērojami dārgākas par parastajām, bet ja riepas nomaiņa šeit pārāk sarežģīts process, tad šī alternatīva ir visnotaļ piemērota.
Vai zināšanas, kā nomainīt riepu, ir pietiekoši noderīgas katrs autovadītājs var izlemt pats. Domājot ilgtermiņā zināšanas, kā nomainīt riepu noteikti atmaksājas gan naudas, gan laika ziņā, jo pāris stundas, lai iemācītos nomainīt riepu, noteikti ir mazāks laiks nekā vairākas stundas, ko var nākties pavadīt uz ceļa, kad pēkšņi riepa saplīsusi, bet var jau būt, ka nākotnes tehnoloģiju ieviešana pilnībā aizstās vajadzību pēc šādām zināšanām.